Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-09, 01:11   #15
slappfisken
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2009
slappfisken er på en erverdig vei
Smile

Sv: Jeg er nybegynner ...

Opprinnelig lagt inn av slappfisken, her.

ArnaKristin: Prøv denne (fritt etter Karins beste brød). Sett ovnen på 180 grader. Visp 4 egg sammen med en boks cottage cheese og 1/2 dl nøytral olje (f.eks raps). Mål opp 70 gram kruska kli (9 carb/100gram), 50 gram sesam (her kan du blande inn linfrø så mye du vil, opp til 100% av grammene), 50 gram solsikkefrø. tilsett 4 ss spielberger sojamehl, 2 ts jbkm (vet ikke om det er nødvendig, men har det med for sikkerhets skyld), 3 ts salt, 1-2 ts søtstoff (jeg pleier å droppe det, men en smakssak) og 3 ts bakepulver.Miks sammen og fordel i brødform kledd med bakepapir (blir grøtaktig, greit å bruke slikkepott).
Stek i midten av ovnen på 180 grader i 25 minutter. Deretter skrur du ned til 150 grader og steker 40 minutter til. Skru opp til 180 grader igjen, ta brødet ut av formen og stek på rist (for å få sprø skorpe) i 15-20 min. Avkjøl. Dette brødet er faktisk godt, blir tom spist av kresne barn;o). Bakeprosessen er mye enklere enn vanlig gjærbakst, men stekeprosessen krever jo litt. Må oppbevares i kjøleskap pga proteininnholdet, men blir enda bedre etter hvert). 1 brød gir ca 30 skiver hos meg, mener å huske at det er ca 1,5-2 karb pr skive. All ære til Karin som fant opp grunnoppskriften til dette brødet!!!!)

Glemte å si at dette er jo ikke noe man trenger å spise til hverdags, karboene bør jo komme fra grønnsaker, men gudbedre så godt å ha i bakhånd når man har matpakkekrise, gjester, eller bare har lyst på et skikelig "Dagobertsmørbrød" !!

slappfisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat