Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-09, 19:33   #1
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av
Unhappy

Kylling - urk!

Broren min har avstått fra kylling helt siden han kjørte kjøttbil for over 10 år siden. Jeg har bare syntes han har vært rar.

Så var det den nyheten på TV for noen uker siden hvor tusenvis av syke kyllinger med sårskader og gudveithva som ble sendt til slakteriet OG sendt videre til kjølediskene hos Rimi (eller var det Rema?). Husker sist jeg spiste kylling: Ferdig grillet kyllinglår og bryststykker i en pen pakke med plast over hos Rema. Da jeg satte tennene i låret måtte spytte ut i vasken, for det smakte råttent. Æsj.

Nå har broren min fortalt hvorfor han ikke spiser kylling. Hos produsentene hang kyllingene ute i solen for å tines ved siden av avfallscontainere, og det var bare ekkelt og en hel haug med fluer som surret rundt der og det var en helt ubeskrivelig stank. Det var ikke bare et engangs-tilfelle, det var hver gang har var og hentet der.

Så var det et sted (også produsent) som slang frosne kyllinger utover gulvet på fredagen, og sprayet de med varmt vann for så å la de ligge der og tine over helgen...

Så leser jeg i "Äkta Vara" av Mats-Eric Nilsson, og han forteller at det må være noe rart med kyllingen siden de kan selges for 29,90 pr. stk. Han forteller videre at en svensk avis hadde avslørt at slakteriene ett år måtte kaste 2,2 millioner kyllinger. Kyllingene var enten sjøldaua eller så syke og skadet at de ikke kunne brukes til menneskemat. Mange av de var avmagret og mange hadde blitt klemt ihjel under transporten. De kunne ikke engang brukes til MacDonalds Kyllingnuggets.

Nå sitter jeg og kjenner den ekle råtne smaken av det kyllinglåret, og tror kanskje det ikke blir noen flere hvite italienere på meg, før jeg får tak i en som har levd et godt liv og fått lov til å sparke grus og plukke i bakken mesteparten av sitt liv.

Er det noen som vet om det går an å få tak i sånne kyllinger/høns her i landet?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat