Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-09, 20:23   #162
Iselilja
Medlem

Iselilja sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: 60+ situps om dagen-gruppa!

Ikke at jeg liker å leke bedreviter eller forsøker å demotivere noen til å trene, men jeg lurer litt på hvorfor dere har valgt akkurat situps - og ikke minst, hvorfor hver dag?

En av hoved"reglene" i styrketrening (inkludert sit ups, hvis eneste relevante funksjon er å styrke de rette magemusklene) som går igjen i praktisk talt alle veiledninger angående denne treningstypen er at restitusjon er er en essensiell del av treningsopplegget. En tommelfingerregel som følges av de fleste som ønsker å styrke musklene er at samme muskel ikke skal trenes to (eller flere) dager på rad, nettopp av hensyn til restitusjonen. Når man trener styrke bryter man jo som kjent ned musklene (noe man er nødt til dersom de skal bli sterkere og/eller større) og hvis man ikke gir musklene tid til å reparere seg igjen oppnår man ikke optimale resultater. Man kan derfor med fordel begrense treningen av en muskel til to eller tre ganger pr uke, med en hviledag mellom hver gang, og oppnå bedre resultater enn om man driver med dette hver eneste dag.

Og når det er sagt, finnes det dessuten måter å trene magen på som aktiverer flere muskler enn hva sit ups gjør. Planke er på mange måter en bedre øvelse, siden den styrker både ryggen, magen samt en rekke "støttemuskler".
Sit ups har egentlig veldig lite for seg, spesielt når man tar så ekstremt mange repetisjoner, og i tillegg trener hver dag, som dere gjør.

Bare et velmenende tips.

*Løpe og gjemme seg*

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat