Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-09, 08:31   #7
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Et par betraktninger etter å ha vært på Ketolysekuren noen ganger ...

Jeg har den samme utfordringen med sukkeravhengighet selv om jeg ikke er veldig overvektig (enda)
Har prøvd å studere fenomenet samtidig som jeg har jobbet med avhengighet generelt og snakket med ca 1000 pasienter.
Sukkeravhengighet har som dere har vært inne på både en biokjemisk og en psykologisk/situasjonsbetinget årsak. Tidligere rusmisbrukere jeg har snakket med bruker gjerne sukker til å dempe abstinenssymptomer. Andre med ekstrem overvekt kan stå opp midt på natten, kjøre 2 mil for å kjøpe sjokolade og overspise. Jeg har ikke vitenskaplig belegg for dette men jeg mener personlig at en må kutte ut all form for søtsaker viss en skal få bukt med sukkeravhengighet. For meg blir det feil å jakte på allverdens alternativer som kan gi meg søtsmaken. Det opprettholder bare min avhengighet men gir meg jo gode unnskyldninger til å spise mye søtt.
Ellers er sukkeravhengighet å betrakte som all annen avhengighet (selv om det ikke er allment akseptert enda) En alkoholiker kan ikke bare ta 1 øl for å kjenne på smaken...
Disse referansene har jo vært nevnt før men skader vel ikke med litt repetisjon: www.bittensaddiction.com www.sukkeravhengig.no Bøkene "Sukkerbomben" av Bitten Jonsson samt "Sukker-en snikende fare" av Poleszynski og Mysterud.
Spennende tema dette her......

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat