Vis enkelt innlegg
Gammel 03-12-09, 16:28   #17
Flertall
Juniormedlem

Flertall sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Alder: 36
Flertall er på en erverdig vei

Sv: Et par betraktninger etter å ha vært på Ketolysekuren noen ganger ...

Så utrolig kjekt å lese så mange erfaringer! Er helt enig i at man bør gripe sjansen første gangen på ketolyse, for min del var det også da den var mest effektiv. Har gått på den to ganger med vellykket (though kortvarig..men dét er min egen feil) resultat, har i tillegg et par mislykkede forsøk inkludert mitt siste i begynnelsen av året, etter tre-fire uker uten resultater ga jeg rett og slett opp. For min del har det vært såpass krevende å følge kuren at motivasjonen ved stort vekttap har vært helt avgjørende.

I tillegg vil jeg si at alle som vurderer å prøve ketolysekuren for første gang, bør tenke gjennom og være klar for å følge livsstilen også etter målet er nådd. Jeg gjorde ikke det, og det endte i en slik vektkurve:

Første gang jeg begynte på ketolysekuren veide jeg 78 kilo, det var det meste jeg hadde veid den gang og jeg holdt den vekten (og jeg har alltid vært avhengig av karbohydrater, men over lengre tid ville nok vekten økt). Jeg gikk ned til 70 kilo på to mnd, med et par sprekker her og der. Vekten økte til 75 igjen etter to uker på ferie, men i løpet av det kommende 3/4 året gikk jeg opp til 86 kilo (!) med det samme kostholdet som før kuren. To måneder med kur igjen fikk meg ned til 75 (og denne gang var jeg fornøyd med det ), men igjen gikk jeg opp i løpet av relativt kort tid, denne gangen til 90 kilo. Kuren har som sagt ikke samme effekten på meg lenger, og er redd for å gå på samme smellen igjen, f.eks. ned til 85 og så opp til 100.

Nå har jeg bestemt meg for å kjøre en mildere linje ala Fedon, og heller putte inn mer mosjon.

Ingenting vondt om ketolysekuren altså! Bare at man må tenke på det som kommer etter kuren og. Må få legge til at andre gangen jeg fulgte den, sprakk jeg hver helg den siste måneden, fra fredag til søndag, med øl og brus og snop og mat, men hadde allikevel bra vekttap til tross for at jeg bare fulgte den fire dager i uken. Her er det selvfølgelig veldig individuelt og det er overhodet ikke bra for kroppen, så don't try this at home En tommelfingerregel er at jo lenger du har vært i ketose/jo dypere ketose du er i, dess fortere kommer du inn igjen i den etter sprekken.

Tror nok du har rett i at kunstig søtning opprettholder sukkeravhengigheten på et vis... Jeg drikker mye lettbrus og søter både kaffe og te, å slutte med det må bli mitt neste prosjekt når jeg har omstilt meg ordentlig til et lavkarbo-kosthold

(Dette ble langt og masete og muligens litt uinteressant, isåfall; beklager )

Flertall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat