Sv: Ketose - surt blod?
Det har og er mye snakk om syre-base-dannende kosthold. Har ikke blitt helt klok på dette, men dette er noe jeg tror på helt generelt. At noe type mat forsurer oss littegrann og annen type mat danner baser.
Kroppen er helt avhengig av at blodet holder en pH mellom 7,35 og 7,45. Dette regulerer kroppen selv gjennom flere mekanismer. Blandt annet ved bruk av basiske lagrede stoffer som Natrim, Kalium, Calsium, Magnesium, etc.
Surt miljø er fordelaktig for bakterier og sopp slik jeg forstår det, men basisk miljø er naturlig bakterie og sopphemmende. Man mener at basisk miljø i kroppen gir bedre helse. Noen drar faktisk frem at hovedårsaken til kreft er surt miljø og soppdannelser. Jeg vet ikke, men vi vet jo faktisk ikke hva som i første omgang setter igang en feilprosess i kroppen som kreft er. Og kosthold kan ikke avskrives som medårsak; heller ikke genetikk eller disponering. Nok om det...
Blodet er også normalt kapslet inn i blodårene og jeg har lest at noen mener åreforkalkning faktisk er behovet for å skille av blodet fra vevet ellers. Jo surere vev jo tykkere årevegger.
Vann er pr def 7 i pH, men måler man drikkevann rundt om vil man sikkert finne store avvik fra dette. Drikk litt brus så blir det et surt sjokk ;-) farris er samme sak. Det går relativt enkelt å sjekke sitt vann og evt tilsette helt ufarlig base i drikkevannet slik at man utligner evt annen forsuring av kroppen.
Generelt er høykarbo mat forsurende, mens jo grønnere grønnsaker, jo mer basedannende er det. Kjøtt danner syre, frukt er litt hit og dit, fett er litt hit og dit.
Så et kosthold med mye grønsaker og lite karbo vil hjelpe ift et klassisk høykarbo kosthold vi har i Norge (brød og mel). Så kan ikke forstå at lavkarbo skal være så ille, heller bedre.
Antagelig kommer man meget langt med å sjekke drikkevannet og passe på at man har en pH i det som er over 7,5. Da vil man hjelpe blodet å holde seg der det skal uten å tære på skjelettet.
|