Sv: Gir opp snart!
Hei,
Jeg har lært at det er noe som heter: det er alltid for tidlig å gi opp…
Når det er sagt så er ikke på kur jeg har lagt om kostholdet. Jeg har aldri tidligere slanket meg, de ekstra kiloene jeg nå sliter med har kommet snikende etter en påkjørsel samt en kombinasjon av medisiner, dårlig kosthold og manglende mobilitet. …og går jeg tilbake til det kostholdet jeg hadde tidligere så vips vil de kiloene jeg allerede har mistet komme susende på i ekspressfart.
Jeg sliter med kroniske smerter og har i ettertid funnet ut at smerter og sult er siamesiske tvillinger adskilt ved fødselen men etter at jeg la om til et ketogent kosthold så har jeg blitt mye flinkere til å ta smertestillende når jeg har vondt istedenfor for å tro at jeg er sulten og hive innpå med mer mat. Fysioterapeuten min har fortalt meg at kroppen min sliter med stress pga smertene, til tross for at jeg ikke føler meg stresset i vanlig forstand. Så det kan nok hende at slitasjegikta de vil gjøre at det tar litt lengre tid å kvitte seg med kiloene. …men mange med giktiske plager opplever redusert smerte på lavkarbo kosthold, så kanskje det er verdt å holde ut litt til.
Som men alle andre kostholdendringer så er det viktig å holde fokus på det man kan spise… dersom du går rundt og tenker på alt du ikke bør spise så er det ikke noe rart om motivasjonen forsvinner. Jeg brukte et halvt år på å forberede meg til ketogent kosthold og en av hovedsakene var å finne et søtningsmiddel som ikke smakte pyton i te’n, he, he… kan le av det nå da jeg endelig har greid å kutte ut søtningsmidler, i alle fall i te’n. Brød hadde jeg ikke noe problem med å kutte ut da jeg har bodd så lenge i land der de ikke har noe clue på hvordan lage godt brød. Jeg har i utgangspunktet svart belte i gjærbakst og ingen brøderstatninger jeg har funnet har falt i smak så det gikk greit. Jeg trodde også jeg ville savne havregrøten, det var noe jeg faktisk skeia ut med i jula i fjor, men det smakte ikke på langt nær så godt lenger. Savner vel mest havregrøt og pasta fordi det er kjapt, lettvint og VAR veldig godt. Jeg er ikke vokst opp med halvfabrikata/posemat så jeg synes ikke at ketogen mat er spesielt sært, merkelig eller tar lang tid å lage. Jeg har heller aldri vært noe spesielt glad i saus, da var det heller litt merkeligere å kutte ut de alltid tilstedeværende potetene. …i tillegg til at rot grønnsaker og mais fortsatt er blant mine favorittgrønnsaker, selv om de ikke står på menyen lenger.
Husk at kroppen bruker ca 4 uker på å komme i skikkelig fettforbrenningsmodus, det er ikke noe som vips skjer over natta.
|