Sv: Plantetråden!
Åh! Jeg har gått rundt og tenkt på noe slikt faktisk! Vi har ett stort drivhus (10 x 3 m) , så jeg begynte så smått i fjor med litt urter. Det ble oregano og basilikum i fjor. Men i år skal jeg prøve å lage mer. Flere urter (Eva Solo-potter er geniale) og kanskje litt større planter? Jeg er ikke så glad i blomster, jeg liker nyttevekster.
Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.
ANANAS
Rosetten som kan bli til en ny plante. Velg en ananasfrukt som ennå ikke er helt moden, og hvor rosetten har friske, stive blad. Skjær den løs i overgangen mellom frukt og topp, fjern de nederste bladene forsiktig før skuddet plantes i en sandblandet, passe fuktig jord og dekkes med plast. Ved en temperatur på 20 gr. vil planten utvikle røtter, og den kan deretter plantes over i en større potte.
Dette gjorde vi en gang hjemme. Men den toppen lå på kjøkkenbenken og tørket en uke eller to, tror jeg. Vi lot det bare vokse opp én ananas og så spiste vi den. Det blir vel egentlig ananastre?
Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.
AVOCADO
En morsom plante som trenger lys.
Ved å stikke tre tannpirkere inn i sidene på den store kjernen, kan man holde den svevende over et glass vann og derved får tilstrekkelig med rfuktighet til at en ny plante kan vokse frem. Frøet består stort sett av to næringsrike kimblader, som trenges til side når veksten begynner. Glass med frø kan stå ved alminnelig stuetemperatur i et vindu uten direkte sol. Etter ca. åtte uker begynner kimroten å komme fre,m, og litt senere viser den overjordiske planten seg også. Kjernen skal plantes med den runde enden ned og skal bare såvidt berøre vanne. Den kan også plantes direkte i jord hvor 2/3 av kjernen skal dekkes, og det hele beskyttes mot fordamping med klar plast. Avokadoplanten skal stå lyst og vannes rikelig om sommeren, mens den skal stå kjølig, men frostfritt, på et lyst sted om vinteren. Det er et eviggrønt tre med hele blader som er blågrønne på undersiden.
Oooh, må prøves. Avocado!