Litt diverse
Jeg sier ikke at det er usunt med utholdenhetstrening... Jeg sier at det er usunt med lange treningsøkter fra et hormonelt ståsted...
Når du begynner en treningsøkt starter produksjonen av veksthormon, testosteron og kortisol å øke. Etter cirka en halv time når veksthormon og testosteron en topp og produksjonen begynner å avta, mens kortisol bare øker. Cluet for å forhindre overtrening er å avslutte tidsnok. Optimal treningstid er mellom en halv time og en time. Etter dette skyter kortisolet i taket og begynner å gnage i vei på muskler, bein, immunforsvar osv...
Undersøkelse viser at å øke treningslengden og holde farten konstant, lettere fører til overtrening enn ved å øke farten og holde treningslengden konstant. Altså hadde det kanskje vært greit å øke lengden til 45 minutter, og deretter øke farten, og etter hvert variere treningen isteden. Det er forresten mange myter om langvarige treningsøkter med lav intensitet. Blant annet gir intervalltrening en mangedobling av veksthormonresponsen, i tillegg til en dobling av oksygenopptaket, i forhold til langkjøring.
...så jeg vil påstå at største fordelen med en lang fjelltur kanskje heller er frisk luft, godt humør og lignende. Dessuten er ikke dette helt sammenlignbart, fordi en fjelltur foregår ikke i konstant tempo og med konstant belastning. I tillegg er det naturlig å stoppe og ta pauser innimellom. Men dersom du begynner å gå fjelltur i 71-grader-nord-stil, så kan vi begynne å snakke usunt.
Uansett er problemet med overtrening et produkt av mange faktorer. Mange takler lange treningsøkter over lengre tid dersom søvn, ernæring, psykisk stress og sånn er i orden, men dersom du fjerner en av disse grunnstøttene så er du ute på gyngende grunn.
Når det gjelder skogsarbeidere er det vel ikke en eneste liten del av arbeidet deres som minner om å løpe maraton!? Å hogge ved f.eks er en mye mer gunstig treningsform enn å jogge... og en mye mer naturlig treningsform.
Alt i alt vil jeg si at dersom du bare har noen timer i uka til rådighet, bør motstandstrening være første prioritet, selv om dette bør kombineres med utholdenhetstrening i korte økter for å gi optimalt utbytte. Du får veldig lite igjen for å løpe lange turer hele uka, med mindre du er veldig glad i å løpe.