Vis enkelt innlegg
Gammel 04-05-05, 23:04   #14
Magda
Juniormedlem

Magda sin avatar

Medlem siden: May 2005
Magda er ny på veien

tja...Heimkunnskap inkl. kosthold står på timeplanen allerede fra 1. klasse. Så arbeider man seg systematisk gjennom det gjennom skoleårene...
Jeg stiller imidlertid spørsmål ved foreldrene: Nesten absolutt alle mine elever har sjokoladepålegg på loffskiver som nistemat hver dag. ca 50% drikker melk, resten saft. Er det ok? Kanskje skolene ikke er tøffe nok til å ta denne diskusjonen opp på foreldremøter? Jeg tør i allefall ikke. Jeg føler jeg tråkker inn på private enemerker da...
Ingen har med frukt, kun en sjelden gang. I flere år prøvde skolen fruktordning men det gav vi opp. Appilsinene fungerte som volleyballer og fotballer i friminuttene, ikke var det rett farge på eplene, de skulle ikke ha gulrøtter fordi det var jo "fruktordning" osv.

Jeg kjører konsekvent på at elevene ikke får ha kosetime med snop/godteri. Jeg mener at det spiser de nok av hjemme. Vi har kosetimer på andremåter. Kosing skal ikke forbindes med godteri alene!!!!! (en aldri så liten kjepphest??

Hvis vi skal gjøre noe ekstra, f eks juleavslutning eller noe sånt baker vi noe sammen, eller jeg baker og har med på skolen. Nå sist jul arrangerte jeg frokost med foreldrene. Vi hadde påleggsbuffet, grove rundstykker som elevene hadde bakt og en kasse mandariner som foreldrene spanderte. Da jeg spurte elevene hva de synes, om de f eks savnet en typisk godteriavslutning var svaret entydig nei!
Vi hadde det kjempekoselig!

(jeg har en klasse på mellomtrinnet)

Min teori etter å ha jobbet som lærer noen år er VANENE de tar med seg hjemmefra som er hovedproblemet. Elevene er lite interessert (spnn genereltsett) i å nyttiggjøre seg ny kunnskap fra skolen om dette. Riktignok vil mange elever prøve ut oppskirfter fra skolekjøkkenet hjemme. Men jeg tror det blir mye baking...

Noen tanker fra lærer'n

Magda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Magdas lavkarbo? Svar med sitat