Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-10, 21:54   #7
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose første kvelden?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Tror neppe det er mulig å komme i ketose første kvelden hvis man kommer fra et høykarbokosthold uten knallhard trening. Det tar vanligvis et par dager til kroppen slutter å plyndre musklene på jakt etter sukker, og starter å nyttiggjøre seg ketoner i stedet.

Jeg er selv så heldig å ha innebygde ketostix Før jeg begynte med lavkarbo hadde jeg ganske kraftige svimmelhetsanfall 3-4 ganger i måneden, som varte i noen timer. Nå er disse borte, men jeg får en 10-minutts svingom hver gang jeg kommer i ketose. Det skjer ganske nøyaktig 50-60 timer etter at jeg sist spiste karber. Har vært gjennom det såpass mange ganger at jeg omtrent kan telle ned til det skjer. Holder jeg meg i ketose er både svimmelhetsanfall og øresus borte. Jeg vet hvorfor det er slik, men skal ikke plage dere med det.

Det viktigste er at kroppen slutter å lagre fett lenge før du kommer i ketose, det vil si så snart insulinnivået normaliseres. Men kroppen forbrenner marginalt mer i ketose enn før, det vil si +/- 200 kalorier ekstra per dag, altså det som kalles det metabolske fortrinnet ved et ketogent kosthold.

jeg kom rett fra jula og inn i ketose samme kvelden som jeg begynte, så det er nok individuelt
Spiste ikke veldig høykarbo hverken før eller i jula da. Helt "normalt"