Opprinnelig lagt inn av Iset
magdalena: 
Når det gjelder å bruke svigermor som dagmamma, så var det hun som insisterte på å passe Camilla gratis. Det er jo bare snakk om 4 dager i måneden uansett siden jeg jobber så lite. Så om noen tror jeg utnytter henne, så stemmer ikke det altså. 
Jeg synes ikke det er uforsvarlig å bruke besteforeldre til barnevakt, selv om de skjemmer henne bort og bryter dine regler. De er nemlig også glad i henne, og barn kan ikke få for mye kjærlighet fra for mange mennesker. Jeg synes ikke du er hysterisk, snarere tvert imot.
Det jeg imidlertid har en mistanke om er at besteforeldrene er litt sjalu på deg. Du og mannen din er de viktigste i det elskede barnebarnets liv. Hun hører på dere, og dere har muligheten til å forme henne og oppdra henne slik dere ønsker hun vil alltid være deres barn. Det eneste de kan gjøre er å håpe at hun vil velge dem i stedet for deg når det kommer til en konflikt. De kan være de medsammensvorne, friheten i kontrast til din disiplin.
Jeg tror faktisk også at hvis du hadde vært likegyldig med henne, behandlet henne dårlig, stappet i henne snop hele tiden, ikke brydd deg om helsen hennes og aldri satt grenser, da hadde de følt ansvar for en helt annen del av barneoppdragelsen. Ting tyder på at de ikke er så helt opplyste (det mugginfiserte huset), men sannsynligvis hadde de nok gjort det beste de kunne for å gi henne trygghet, grenser og struktur hvis du hadde sviktet der.
Det gjør du ikke. Du gir henne alle de sunne, gode tingene hun trenger. Den eneste måten de kan være et alternativ er gjennom dette opprøret. Egentlig gir de deg et kjempestort kompliment, Iset.
Muskat