Vis enkelt innlegg
Gammel 10-01-10, 19:26   #14
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Hva vet du om proteiner- quiz

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Og der tok du meg skikkelig

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

Det hørtes mer ut som noe jeg kunne tro på, ja. Høres ut som at du har lest litt rundt forbi og tilegnet deg mye lærdom, og det er jo alltid positivt.

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat