Sv: En kalori er faktisk en kalori
Endelig et godt og langt innlegg igjen fra deg, Chunky.
Vi har jo tidligere diskutert kalorier inn/ut og effekten av dette. Som fersk lavkarbo-frelst kan man gå i fellen og tro at kalorier inn ikke betyr noe for vektreduksjon. Jeg selv økte kaloriinntaket betydelig da jeg la om til lavkarbokosthold for tre og et halvt år siden, og kiloene raste av flere uker i strekk. Jeg var ganske mye overvektig, med en BMI på nesten 36. Etterhvert merket jeg jo at jeg måtte redusere kaloriinntaket også, for å bli kvitt de "siste kiloene". Når kroppen og væskebalansen har tllpasset seg en ny virkelighet, kan man ikke lengre se bort fra kaloriinntaket hvis man skal redusere vekten. Jeg tror rett og slett at veldig mange av kiloene jeg mistet den første tiden var vann.
Jeg har eksperimentert mye med eget kosthold og kaloriinntak/-forbruk. For tre måndeder siden hadde jeg en BMI på rett over 25. Jeg økte treningsmengden fra 2 til 6 økter pr uke á ca 2 timer. Samtidig økte jeg betydelig på karbohydratinntaket. Ikke gammeldags høykarbo, men dessert et par ganger i uken, 2-3 vanlige øl i løpet av en helg, samt et beskjedent brødmåltid daglig. En god porsjon clementiner spiste jeg også i løpet av julen. Jeg vil anslå at jeg fikk i meg 2200-2400 kcal og ca 150-200 g karbohydrater daglig, mot normalt ca 2000 kcal og 10 g karbohydrater. Jeg ville se hvordan kroppen reagerte på karboinntaket sammen med økt treningsmengde. Med denne treningsmengden burde det ikke vært grunnlag for noe særlig vektøkning.
Resultat: +10 kg på 3 måneder. Forsøk avsluttet, og jeg er tilbake på kalorirestriktiv (1500-1700 kcal) ketogent kosthold. Kiloene har begynt å renne av igjen.
Innlegget mtt mangler vel egentlig en klar konklusjon, men jeg har i hvert fall en kropp som er dritgod på å lagre fett når karboinntaket går opp.
-
|