Sv: En kalori er faktisk en kalori
Mulig dette er litt på siden, men jeg leser med stor interesse og synes det er gøy å tilegne seg nye betraktninger rundt et litt vanskelig tema!
Jeg har aldri telt kalorier, men prøvd så godt jeg har kunnet å følge mine egne signaler. Men jeg har hatt store vanskeligheter med dette, og prøver å bryte en sirkel som fort kan bli ond. Nemlig det at jeg spiser alt for lite, og jeg begynner å tenke på at jeg skal få det under oppsyn.
Jeg har sjekket litt rundt på diverse vedlikeholdskalkiser på nettet, og i følge min alder, vekt, høyde og ca akivitetsnivå så bør jeg ligge på ca 2300 kalorier om dagen for å vedlikeholde vekta mi. De gangene jeg har lagt merke til kaloritallet når jeg regna ut øvrig næringsinnhold, så ligger det gjerne knapt på to tredjedeler av dette ... Og jeg skjønner jo det, for jeg har en tendens til å gå mye sulten.
Ja, spørsmålet jeg egentlig vil stille, som jeg ærlig talt ikke vet for mye om, annet det som blir sagt generelt er, hva skjer over tid dersom man stadig har et stort kaloriunderskudd? Jeg prøver å skjerpe meg, for jeg tror ikke jeg optimaliserer vektnedgangen når jeg spiser så lite. I tillegg går jeg på medisiner som gjør at jeg blir kvalm av å gå mye sulten, det går litt utover dagsform og psyke, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør det .
Kanskje jeg er ute etter noen håndfaste skrekkeksempler på hva som faktisk kan skje med et stadig stort kaloriunderskudd, om noen skjønner? Scare me straight . Jobber hardt for å bryte den onde sirkelen, men det er vanskeligere enn man skulle tro.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|