Sv: Din favoritt SB oppskrift
Oppskrift hentet fra Tines mektige matblogg. Verdt å se på.
kjøttdeiggrateng med tomater, løk og squash
Jeg er så heldig at jeg har hjemmekontor en gang iblant. Det er effektive dager, for jeg blir sjelden forstyrret og kan da dykke godt ned i krevende saker og paragrafer uten forstyrrende elementer. Det er også effektivt på hjemmebane, for jeg får unna endel klesvask på en slik dag. Og jeg har som regel maten på bordet når gutta mine kommer hjem, og dermed blir det lengre ettermiddager og mer tid til kos. Slik som denne ovnsretten, som jeg raskt slenger sammen og som koser seg i ovnen mens jeg tar siste innspurt på hjemmekontoret. Kjøttdeig har vi som regel i fryseren, og så putter jeg det vi har av grønnsaker oppå. Prøv du også da vel!
Til 2-3 porsjoner trenger du omtrent:
400-500 gram kjøttdeig
1 boks hermetiske tomater
2-3 fedd hvitløk
1-2 ss tomatpure eller sundriedtomato sauce
1-2 ts tørket oregano - eller noen kvaster med frisk oregano hvis du har
salt og pepper
1 løk, i skiver
1/2-1 squash, i skiver
10-12 cherrytomater (delt i to) eller 4 klasetomater el (i skiver)
ca 100 gram hvitost, revet
Brun kjøttdeigen i en panne. Tilsett hvitløken mot slutten av steketiden. Tøm eventuelt av fett, og tilsett deretter hermetiske tomater, tomatpure/sundriedtomato sauce. Smak til med tørket oregano, salt og pepper. Ha kjøttdeigen i en egnet ildfast form, og legg grønnsakene over, gjerne i taksteinmønster. Strø over revet ost og ha eventuelt på litt mer tørket oregano.
Stekes ved 225 grader i ca 20-25 minutter
http://trineblogg.blogspot.com/

|