Sv: En kalori er faktisk en kalori
Tusen takk for et godt innlegg, Chunky!
Jeg leste også noe av Pål i dag som var inne på mye av det samme.
Det er jo et skikkelig puslespill for enkelte av oss, uten tvil. Som det du sier med hormoner, at jeg i mitt tilfelle har mer testosteron/androgen (beklager om jeg roter med begrepene, men jeg går litt i surr) enn jeg skal ha, noe som også er tydelig med tanke på HVOR jeg lagrer fett. jeg lagrer fett som en mann, midje og rygg, men ikke på bein og armer. Typisk insulinresistent/pcos-kropp, altså. Så for meg så må det jo være hormonene som spiller hovedfiolinen i hele den resistensen kroppen har mot å miste vekt til tross for min rigiditet. Jeg har også stadig høye insulinverdier og forhøyet langtidsblodsukker (til tross for finfint fastende). På toppen av det hele kommer hypothyerose. Det er med andre ord hormonkrig i kroppen min, og så lenge jeg ikke får ned insulinnivået, så får jeg ikke frigitt nok fett (særlig rundt midje, og jeg antar -indre organer), som videre fører til at testosteronnivåene mine ikke vil gå ned, videre vil hypothyerosen fortsatt holde forbrenningen på et lavt nivå, og følgelig frigir ikke kroppen min nok lagret fett, hvilket holder insulinnivåene oppe -og sirkelen er sluttet. Dette er min teori, og hva Dr Willumsen kaller metabolsk syndrom, som rett og slett er en fysisk 'ond sirkel'.
Og så står jeg i fare for å skape en ond sirkel selv, ved at når jeg tar metformin som skal øke insulinresistensen, blir kvalm i starten, som førte til at jeg spiste alt mindre, som igjen vil holde stoffskiftet mitt lavt.
Dette er betraktninger tatt rett ut av hodet, og jeg ser vel nå at dette muligens er i ferd med å brytes, da jeg etterhvert, etter oppstart med metformin har fått mindre synlighet av hormonproblemer. Kroppen min tar tydelig en mer kvinnelig form, andre små symtpomer slipper taket, men det jeg ville fram til i min litt trådkuppingsinnlegg var at jeg er litt redd for at jeg kan ødelegge denne fine progresjonen ved å med eller mindre bevisst stadig sulte meg mer og mer.
Så, jeg lader opp til et mer nøyaktig øyesyn på hva jeg faktisk får i meg framover, og håper at et kan motivere meg til å kutte ut den sultinga.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|