Sv: Hvorfor kroppen skiller ut vann på lavkarbodietter, myten om salt og HKS
Veldig interessant, men, og jeg er overhodet ikke uraus med saltet, altså! For å utfordre tanken litt, både jeg og flere andre opplever at kroppen holder på noe vann ved et stort saltinntak, da særlig med varer som spekemat, baconcrisp etc. Og når du sier at høyt vanninnhold i kroppen kan føre til økt blodtrykk, vil ikke dette påvirke blodtrykket?
Igjen spiser de fleste ikke baconcrisp og fenalår hver dag, og vannet slipper, i alle fall i mitt tilfelle, forholdsvis fort. Men det er en pekefingerregel at om jeg skulle ha trykt i meg mye salholdig mat, så går jeg alltid litt opp i vekt, samt at dobesøkene blir noe redusert over kanskje et døgn (for så å ta helt av når det først slipper ).
Men jeg har aldri vært redd for salt, for å ha det sagt, mer redd for tilsetningsstoffene det er i enkelte bordsalter for å si det sånn. Selv om jeg sikkert bruker mindre salt enn før, rett og slett fordi smakssansen min er litt bedre med dette kostholdet.
Når man er dehydrert er jo også saltbehovet større, det er jo også en tanke.
Men at raske karbohydrater får kroppen til å samle vann, det hersker det vel ingen tvil om! Huttetu!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|