Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Man kan jo få dekket opp til 90% av medisinutgifter som overskrider 1600,- (?) pr år. Ikke alt som går inn under dette, men ganske mye.
Hør med NAV. Jeg sendte inn kvitteringer for å få frikort og så fikk jeg brev tilbake om hvilke medisiner på kvitteringene som gikk inn under den andre reglen. Tilhører unntakene at NAV opplyser om sånt helt av seg selv, så du må nok finne ut av det selv. Evnt bestille time hos NAV og gå igjennom saken ordentlig. Kanskje du har krav på mer også!
Ellers må du jo ha krav på særfradrag på skatten for ekstra store sykdomsutgifter!!!
Dessverre hører ikke det jeg dekker selv innunder denne regelen Det gjelder endel saker i forbindelse med ketogendiett, hvor nye regler for noen år siden gjorde at dette da av NAV ble betraktet som kosttilskudd, og ikke medisin. Har kjørt saken helt til tops, uten hell. Men - vet at dette er til behandling i Stortinget, siden ketogendiett for epilepsi er en godkjent behandling. (Vi er faktisk ganske mange som jobber for dette). Det som koster mest er Carnitine, (hjelper til å transportere fettet rundt til cellene), og for lite Carnitine er faktisk dødelig. Blir rimelig arg når det faktisk var uregistrerte epilepsimedisiner som tok knekken på Carnitine lageret hans i første omgang. Hm.... HelseNorge igjen.
Trekker fra alt på skatten - og masse annet også, så her er jeg godt dekket