Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg har et enkeltmannsforetak, og kommer til å trenge ny pc ganske snart, så fort jeg får råd til det i alle fall. Kjenner til at det er mulig å, korriger meg om jeg tar feil, kjøpe igjen pc-en fra seg selv via firmaet sitt, og på den måten kunne skrive av det på skatten. Er det noen som har litt detaljkunnskap om hvordan dette fungerer i praksis, og hva man eventuelt kan tjene/spare på det?
Ooops, dukker sikkert opp en revisor eller registert regnskapsfører som kan gi korrekt svar etterhvert, men:
Litt usikker på hva du egentlig mener. Vil du kjøpe en ny pc selv (fra privet konto) og så selge den igjen til foretaket ?
Hvis du er mva registert krever du fradrag for mva i regnskapet. Hvis innkjøpssummen er mindre enn 10.000,- bør kjøpet bokføres direkte på en utgiftskonto. Hvis beløpet er større enn 10.000,- må innkjøpet bokføres på eiendelskonto. (Kr. 10.000,- ekskl mva hvis du er mva registert).
Regner med at du har separat bankkonto for foretaket, og da kjøper du pc'n der. Fører den i regnskapet som over, og resultatet i foretaket ditt (pluss eller mins) vil skal føres i din selvangivelse når den tid kommer.
Himmel - jeg har ikke sovet i natt, så hjernen er sirup !!! Mulig jeg ikke har fortstått spørsmålet i det hele tatt