Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Jeg får dekket alle medisiner etc i forbindelse med min DIA2, men ikke maten/kostholdet som holder meg unna medisiner, senskader etc!
Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.
Regner med at du snakker om grunnstønad ? Eller fradrag på skatten ?
Jeg har 2 satser på grunnstønaden for ekstra fordyret kosthold, for ketogendietten. Mulig de har blitt strengere med årene enn da vi fikk det innvilget Men, jeg trekker kostholdet fra på skatten (øker beløpet hvert år tilsvarende prisstigningen), men jeg trekker fra utbetalt grunnstønad på det beløpet jeg krever fradrag for.
Neeei, jeg mente at jeg får alle dia- medisiner/måleting etc på blå resept.
Tidligere fikk alle med diabetes 1 og 2 automatisk halvt særfradrag på skatten. Man bare leverte legeattest en gang og fikk fradrag resten av livet! Blir jo ikke frisk av diabetes!
Så fant en smarting ut at dette var for dyrt! Nå må alle sende inn kvitteringer etc og så må en masse mennesker få lønn for å sitte å regne ut hvem som muligens skal få disse drøyt 9000,- . Noe som faktisk er dyrere enn å ha det sånn det var! Og det er stor forskjell på hvem som får, selv fra år til år! Jeg fikk et år uten å sende inn kvitteringer (flaks!), året etterpå, blankt avslag!
Er nok lettere å få innvilget denne typen grunnstønad for barn med alvorlig diagnose enn for en med en livsstilssykdom. At de i tillegg har blitt mye strengere, hjelper heller ikke sånne som meg! 
Enda godt det er noe hjelp/støtte å få for dere som sliter med syke barn!
|