Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 08:51   #1005
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Ooops, dukker sikkert opp en revisor eller registert regnskapsfører som kan gi korrekt svar etterhvert, men:
Litt usikker på hva du egentlig mener. Vil du kjøpe en ny pc selv (fra privet konto) og så selge den igjen til foretaket ?
Hvis du er mva registert krever du fradrag for mva i regnskapet. Hvis innkjøpssummen er mindre enn 10.000,- bør kjøpet bokføres direkte på en utgiftskonto. Hvis beløpet er større enn 10.000,- må innkjøpet bokføres på eiendelskonto. (Kr. 10.000,- ekskl mva hvis du er mva registert).
Regner med at du har separat bankkonto for foretaket, og da kjøper du pc'n der. Fører den i regnskapet som over, og resultatet i foretaket ditt (pluss eller mins) vil skal føres i din selvangivelse når den tid kommer.
Himmel - jeg har ikke sovet i natt, så hjernen er sirup !!! Mulig jeg ikke har fortstått spørsmålet i det hele tatt

Oioi. Du, jeg husker ikke om jeg mva-registrerte meg, men ... jeg tror kanskje det?!
Så langt har jeg nemlig ikke kommet at jeg har brukt firmaet til noe, og noen utgiftskonto har jeg dermed ikke opprettet.
Dette var bare noe jeg hørte ei venninne hadde gjort, hver gang hun kjøpte noe som firmaet hennes også kunne bruke, om jeg ikke husker feil. Så jeg vet ikke en tøddel ... . Grunnen til at jeg opprettet firmaet var en) av symbolsk art, jeg trengte å gjøre noe som symboliserte at jeg er på vei tilbake til arbeidslivet, og to) rett og slett fordi det har hendt jeg har fått frilansoppdrag, og det er ikke alle som digger å måtte ta den jobben med skatt og arbeidsgiveravgift og gud vet hva.
Jeg har mye å sette meg inn i fortsatt, tydeligvis.
PC-en jeg har tenkt på koster 5000 kr, og det meste av de småjobbene jeg pleier å gjøre så er pc helt essensielt for å få jobben utført.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥