Sv: Maraton på lavkarbo?
Hei. Jeg er en mann på 40 år, ikke overvektig, og begynte å løpe i februar i fjor. Spiste høykarbo. Gjennomførte halvmaraton (et av de hardeste i sør norge) på 2 timer i juli.
Men la over til strikt LCHF i august, og gikk først ned 6 kilo på 6 uker, og jeg skal si treningen forandret seg. Jeg løp langt raskere og mye lenger i ketose, jeg holder meg under 10 gram om dagen, enn med glukose. Olympiatoppens regler holder ikke vann for fem øre. Jeg opplever en annen verden. Jonas Colting sier han er en LCHF`r, men det stemmer ikke, mannen har et skyhøyt inntak av karbohydrater, det ligger på over 300 gram om dagen, og INGEN kan unngå å ta skade av det. Han sier også at ingen kan løpe med bare fett som energi, at det er for dårlig og tregt osv. Bare sprøyt, mannen kan ikke ha prøvd det selv. Da jeg trener, løper jeg iblant over syreterskel, og presser meg der. Det betyr at jeg holder en hastighet så høy, at jeg får mye melkesyre ganske kjapt, og løper til et punkt, der syra blir så høy at jeg må roe ned farten igjen. På høykarbo, gikk det vanligvis 3.30 minutter før syra kom. På lavkarbo? 25 minutter. Pulsen er vanligvis mye høyere under trening på lavkarbo, sannsynligvis fordi hjertet får nok av det drivstoffet det elsker, nemlig mettet fett. Forsøk har vist at umettet fett fungerer, men mettet fett er det som hjertet foretrekker.
Løp du, og la ingen stoppe deg i forsøket.
|