Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-10, 10:37   #1009
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Dette er ikke helt riktig, du må ha en omsetning på over 50.000 kroner før du må momsregistrere deg. Det er også noen typer omsetning som er momsfrie, men det kommer jo helt an på hva du driver med.

OOOOPS, det er en stund siden det ble opprettet firma her i huset, så jeg er nok ikke oppdatert Beklager !!
Neida, det eneste grensen på 50.000,- har betydning for er å mva registrere seg. Regnskap må du ha alikevel føre, men du må regne hele summen på fakturaer, siden du ikke har krav på fradrag for mva.
Enig med Oride, om at det beste selvfølgelig er et overskudd. Da tjener du jo penger Men, har du underskudd blir det fradrag i selvangivelsen, så det er ikke slik at underskuddet "blir borte". Hvis underskuddet er så stort at du ikke skal skatte, mener jeg bestemt at restbeløp kan overføres til neste år. Men - her kan det være nye regler, så en regnskapsfører er absolutt en god ide. Da vi hadde personlig firma her, førte jeg regnskapet gjennom året, og gikk til regnskapsfører med årsoppgjøret og fikk han til å fylle ut skjemaene til selvangivelsen.
Ut i fra hva du driver med, vil jo alt av ordbøker, oversettelsesprogram, fotoapparater, film, fremkalling, div kontorrekvisita o.l. være ting du fører i firma. Garn og nye stuegardiner derimot - vil være litt verre å få dekket