Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-10, 10:00   #1024
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Max, her.

Jeg lurer på hva man kan gjøre for å få sove om nettene jeg? (Nå er jeg noe påvirket av smerter da) Med unntak av de vanlige tingene, som frisk luft, ingen kaffe, kamillete osv osv. :gjesp:

Bruker en yoga-teknikk med godt resultat. Tar litt tid før man blir virkelig effektiv, men det er verdt det! Finn den beste stillingen du klarer, en som "holder" til du har sovnet. Lukk øynene og pust rolig. Ikke stress med å veksle mellom nese/munn, pust uanstrengt, slik det passer for deg. Kjenn tærne dine, "vil" dem til å slappe av. Om du ikke er istand til å kjenne at de er helt avslappet, så stram dem, for så å slippe, slik at du blir kjent med følelsen av stram/avslappet. Når de er avslappet, konsentrer deg om selve foten, så ankler, legg, knær, lær, hofter, underliv, mage, rygg, etc.. Armene, og hendene, tar du før nakken. Om et tidligere "trinn" strammer seg til, før du er ferdig, så starter du helt på nytt. Ingen grunn til panikk om du må starte om igjen flere ganger, det kommer seg raskt med øvelse. Tok meg et par uker, så hadde jeg dreisen på det. Nå sovner jeg som regel før jeg blir ferdig med hele regla. Om man ikke sovner, så er det i alle fall en god teknikk for avslapning, og det trenger man gjerne å lære seg, det også.. Kunsten er å bli så konsentrert om egen kropp, og å få den til å slappe av, at man blokker ut alt stresset, både innvendig og det vi får fra omgivelsene. Funker det for meg, så funker det for alle. Er egentlig født skeptiker, jeg