Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 46
|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Takk for råd, damer!
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Max: Det er ikke godt å si, er jo gjerne veldig individuelle årsaker til at man ikke får sove. Jeg har i alle fall som en fingerregel at jeg ikke legger meg om jeg ikke er trøtt. Uansett så er det ingenting som er mer frustrerende enn å ligge der og stirre i taket og vente på søvnen, det tror jeg faktisk kan forverre det også.
Tenk på søvnløshet som et symptom, hva kan være årsaken? 
Grunnen til at jeg ikke får sove, er at jeg sliter med å finne en stilling jeg ligger i uten å få smerter. Jo mer jeg kjenner jeg har vondt, jo mer tenker jeg, og blir hvertfall ikke mer trøtt. Ond sirkel. Når jeg har "dopet" meg nok så jeg ikke har så vondt, sovner jeg ofte momentant, men våkner likevel etter noen timer pga skuldra, at jeg har endret stilling..
Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.
Bruker en yoga-teknikk med godt resultat. Tar litt tid før man blir virkelig effektiv, men det er verdt det! Finn den beste stillingen du klarer, en som "holder" til du har sovnet. Lukk øynene og pust rolig. Ikke stress med å veksle mellom nese/munn, pust uanstrengt, slik det passer for deg. Kjenn tærne dine, "vil" dem til å slappe av. Om du ikke er istand til å kjenne at de er helt avslappet, så stram dem, for så å slippe, slik at du blir kjent med følelsen av stram/avslappet. Når de er avslappet, konsentrer deg om selve foten, så ankler, legg, knær, lær, hofter, underliv, mage, rygg, etc.. Armene, og hendene, tar du før nakken. Om et tidligere "trinn" strammer seg til, før du er ferdig, så starter du helt på nytt. Ingen grunn til panikk om du må starte om igjen flere ganger, det kommer seg raskt med øvelse. Tok meg et par uker, så hadde jeg dreisen på det. Nå sovner jeg som regel før jeg blir ferdig med hele regla. Om man ikke sovner, så er det i alle fall en god teknikk for avslapning, og det trenger man gjerne å lære seg, det også.. Kunsten er å bli så konsentrert om egen kropp, og å få den til å slappe av, at man blokker ut alt stresset, både innvendig og det vi får fra omgivelsene. Funker det for meg, så funker det for alle. Er egentlig født skeptiker, jeg 
Har prøvd noe lignende, men skal prøve igjen 
Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.
Hvis ingen av de rådene du har fått allerede virker, kan du prøve med Melatonin. Vel og merke hvis det er innsovningen du har problemer med. Hvis du stadig sovner, får så å våkne igjen, tror jeg det har liten effekt 
Melatonin er et stoff som vi alle har i kroppen, som bidrar til å styre trettheten i forhold til lys og mørke. Det er utviklet kunstig for blinde, da de selvfølgelig ikke får den samme trøttheten som vi får fordi det blir mørkt. (Mye mer å forklare her, men det er egentlig ikke nødvendig). Melatonin er ikke et sovemiddel, og du får ingen form for hang-over dagen etter. Det vil kun (kanskje) gi deg hjelp med innsovningen, hvis du blir vekket av en eller annen grunn - er du like langt.
Kommer i kapsler som du skal ta en time før du legger deg. Alternativt kan du åpne kapselen og bare ta pulveret, men da må du legge deg med en gang.
Jeg bruker dette av og til på min 13-åring som i perioder har store innsovningsproblemer pga epilepsi. Han får 2 kapsler, og sovner stort sett greit da. Har også prøvd det selv, i perioder hvor jeg har hatt mye nattevåk og kroppen en i høygir. Det hjelper meg i hvert fall 
Du må ha resept fra lege, men har hørt at det kan kjøpes reseptfritt på enkelte helsekostforretninger i Sverige.
Har lest om dette, og selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til å ta for mye slikt, kan det jo være et forsøk i små doser. Liker ikke å ta for mye medisiner egentlig når jeg sover hjemme med to små i huset.. Men de verste nettene kan det jo være en fordel.
Legen "tvang" meg til å prøve noen lette innsovningstabletter i høst. De hjalp litt så som så noen dager. Noen kvelder sovnet jeg fortere, men våknet etter 3-4 timer, og fikk ikke sove igjen pga smertene. Men skal dit igjen neste uke, så jeg må bare ta det opp igjen, for mangelen på søvn preger meg så absolutt for mye i hverdagen nå.