Vis enkelt innlegg
Gammel 22-01-10, 10:21   #13
frkprym
Medlem

frkprym sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 49
frkprym er ny på veien

Sv: Forvirra ang."meltyper", kan noen hjelpe?

Jeg kjøpte hveteprotein for et par uker siden, og denne uken forsøkte jeg endelig å bruke det. Jeg hadde en oppskrift fra Atkins på vaffler, og byttet ut soyamelet med hveteprotein + litt JBKM. Resultatet ble veldig merkelig, men så har jeg ikke forsøkt å lage disse med Soyamel før, så jeg vet jo ikke om de ble "merkeligere" enn den opprinnelige oppskriften. Det jeg merket meg var uansett at vafflene IKKE kunne stekes i vaffelhjern, det ble da en merkelig plastikk-aktig hinne av røra i vaffeljernet og resten forsvant ut. Denne hinna var helt umulig å få vekk etterpå også. Min antakelse er da at myseproteinet ikke tåler såpass intens varme. Noen som har erfaring eller vet dette?
Endte opp med å steke disse som pannekaker, og det gikk forsåvidt greit, men de ble enda løsere enn Gerds fløtepannekaker under stekingen.

Til slutt har jeg et lite håp, jeg har lett og lett og finner ikke, men ønsker meg en bekskrivelse av bake/ steke/ bruksegenskapene på de ulike "mel"erstatninger som brukes, og hvilke som kan erstatte hva. Det må være mange her med masse erfaring. Gjerne lag en egen tråd med overskrift feks "melerstatninger og egenskaper" eller så kan jeg samle resultatene og lage en ny tråd:

Soyamel
Soyaprotein
Myseprotein (Whey protein)
JBKM
Fiberhusk
Glutenmel
Malte nøtter
Kruskakli

Sikkert flere jeg ikke vet om som benyttes.