Sv: Er det noen lavkarbere med kunnskap og lyst til å hjelpe her?
Har hørt og lest det samme som deg, men jeg tror Fedonfolkene følger et slags føre var-prinsipp. Samme type advarsler står i mange andre lavkarbobøker. Det er nok mest for å ha noe å dekke seg bak hvis det skulle oppstå komplikasjoner som kan føres tilbake til dietten. Jeg synes det er litt pinglete, siden de på en måte sår tvil om det de ellers forfekter. For noen ordentlig forklaring får man aldri. I hvert fall ikke som jeg har sett.
Når det er sagt, er det ikke nødvendigvis noe must for Atkinsmadde, som er 1,70 høy og veier 57 kg, å kutte lovlige matvarer til beinet. Da er det kanskje bedre å velge en lav-GI diett med såpass store valgmuligheter at hun føler seg komfortabel med den samme dietten både før og under graviditeten.
Et annet poeng er at jo høyere andel karbohydrater, jo viktigere blir det med variasjon for å få i seg nok vitaminer og mineraler. Med bortimot null karbo, er det normalt ikke nødvendig med tilskudd i det hele tatt. Men de som gir råd, kan jo ikke vite hvor godt vedkommende klarer å følge en lavkarbodiett, så da er det tryggere å anbefale et såpass høyt karboinntak at variasjonen kommer av seg selv. Det er nok også grunnen til at nesten samtlige kommersielle lavkarbokurer har noen vidunderpiller til salgs (i tillegg til å tjene en god slump ekstra penger i tillegg til boksalget da, selvsagt).
|