Sv: Reductil trekkes fra markedet
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg prøvde den som et forsøk på å få stell på et noe lavt stoffskifte (klassisk symptom kan jo f.eks være økt apeitt, hvilket forsåivdt ikke er noe jeg opplever som et stort problem).
Det er ikke slik jeg opplevde det å få lavt stoffskifte. Vekta gikk opp den gang, men det til tross for redusert appetitt. Jeg spiste mindre, men siden kroppen fungerte så langsomt og tregt, så gikk jeg opp i vekt. Omvendt kan man oppleve å gå ned i vekt ved høyt stoffskifte, selv om en spiser mer fordi appetitten øker.
Bare en digresjon.
Ellers kan det nok være at reductil kan hjelpe noen, men jeg er generelt skeptisk til slike løsninger, da det ikke endrer noe på sikt. Og hva skjer når man slutter med dem?
Når det gjelder slik type forskning så kommer det nok veldig an på hva man måler og undersøker. Jeg vil tro at mye av grunnen til at medisinen kom på markedet i utgangspunktet, er at fedme og overvekt regnes som helseskadelig, og da særlig for hjertet. Det er få som trekker den motsatte konklusjonen i de kretser: Nemlig at sannsynligheten for å få hjerteproblemer kan skyldes de samme grunnene til at fedmen oppsto i utgangspunktet. (Jf. diabetes og risiko forbundet med overvekt). Her er det liksom en vedtatt sannhet at fett i kostholdet gir overvekt som igjen gir risiko for diabetes og hjertesykdom. Men i lavkarbokretser tenker man jo som kjent litt annerledes.
|