Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-10, 14:36   #13
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo, kolestrol og ernæringsfysiologer!

Det er ikke akkurat nytt at de fleste ernæringsfysiologer er livredd for fett og forfekter et kosthold med mye karbohydrater, selv om det heldigvis finnes hederlige unntak der ute. Selv følger jeg et opplegg for overvektige gravide på Rikshospitalet, og jeg hadde min første time med ernæringsfysiolog for 2 uker siden. Det var en bortkastet time kan man si, hvor hun stort sett brukte tiden sin på å fotelle meg at jeg burde bytte ut mine 4 skiver norvegia med mager ost, spise mer frukt og kutte ut nøtter og avokado pga kaloriinnholdet Jeg fikk med meg noen brosjyrer om kosthold og diabetes 2 (siden mye av poenget med opplegget jeg følger er å forebygge svangerskapsdiabetes), og jeg må si at jeg er meget skuffet over at Norges Diabetesforbund fortsatt anbefaler et kosthold rikt på karbohydrater. Blant annet anbefaler de frukt til hvert måltid, og angående lavkarbo sier de følgende (jeg siterer):

Sitat:

I den senere tid har kosthold med lavt innhold av karbohydrater blitt en populær måte å gå ned i vekt på. Enkelte hevder også at personer med diabetes kan ha god nytte av å redusere på karbohydratinntaket, da det først og fremst er karbohydratene i kosten som bidrar til at blodsukkeret øker etter et måltid. Nyere anbefalinger konkluderer imidlertidig med at en stor andel av energiinntaket bør bestå av karbohydrater også hos de som har diabetes

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat