Vis enkelt innlegg
Gammel 24-01-10, 20:26   #24
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Hva synes du om lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Manina, her.

Ja, jeg mener: Hva synes dere egentlig om lavkarbokosthold i forhold til samfunnet og omgivelsene?

Har noen underspørsmål, som dere kan lese og tenke gjennom for dere selv, om dere har lyst, evt. svare på et eller flere av dem:


*Synes du det er greit å få gjennomført et ganske konsekvent lavkarbokosthold i hverdagen?

Ja, nå etter en god stund går det veldig greit! Har fått det ordentlig innlemmet i dagsmenyene og ukeshandlingen, selv med en mann som vil ha tre ts sukker i kaffen og ketchup på aalt...

Er det vanskeligst i forhold til jobb/skole, eller i fritiden og i kontakt med familie og venner?

I kontakt med familie og venner. Men vi er ikke ute på besøk kjempeofte, så foreløpig lar jeg det flyte...men syns det blir vel mye kaker når vi er borte i bursdager, og lille S blir hyper og får ikke sove før fire-fem timer etter vanlig sovetid...

*Betrakter du deg som en god ambassadør for lavkarbo, (ikke misjonering, men saklig informasjon ved behov) eller forsøker du å skjule at du lever lavkarbo i størst mulig grad?

Prøver ikke å skjule det! Prøver å argumentere saklig, men syns det er vanskelig, spesielt overfor iltre bestemødre...da velger jeg heller å unngå temaet. Men diskuterer ivrig med mennesker på jobben, der holdes det et mer saklig nivå.

*Om du forklarer folk om lavkarbo og dets fordeler og dine grunner for å gå på et slikt kosthold; hva slags grunner trekker du fram? Helse/energi og/eller slanking?

Helse, alltid. Slanking er en positiv bieffekt.

*Oppfatter du lavkarbo som sunt, og noe du ønsker å følge resten av livet, eller er det bare et kortsiktig middel for å gå ned et visst antall kilo?

Dette er for resten av livet, og noe mine barn skal vokse opp med. De skal ikke vokse opp med den elendige maten jeg fikk, det gjorde garantert at jeg utviklet PCOS og ble overvektig..

*Har det at du fant lavkarbo ført til at du har blitt mer interessert i å lese om ernæring generelt og lavkarbo spesielt?

Ja, forsåvidt...jeg sluker ikke bøker om emnet, men kommer jeg over noe som virker interessant, så leser jeg det.

*Har det at du gikk over til lavkarbo ført til eller påvirket deg til å foreta andre livsstilsforandringer?

Ikke annet enn i matveien, egentlig. Er for lite flink til å trene fremdeles, burde heller vært ute og gått tur enn å sitte her feks....

*Hva er viktigst for deg; god helse, tilfredsstillende vekt; eller å tekkes familie/ venner og andre viktige personer i hverdagen din, slik at du kompromisser med kostholdet?

Nei, kan ikke familien og venner godta at jeg har det best helsemessig med dette kostholdet, så er det deres problem...dette er ikke et problem for meg i alle fall. Har ikke folk som tråkker ned dørene daglig som sagt.

*Føler du deg stolt over å kunne si nei takk til en fristelse i en sosial sammenheng, eller føler du deg bare sær, og annerledes?

Føler meg ikke sær, men frekk og uhøflig kan det hende jeg føler meg om jeg takker nei. Men jeg begrunner det som regel. Uansett er det ikke noe stort problem.

*Dersom noen fortalte at hun var glad for at hun hadde kunnet takke nei til en medbrakt kake i sitt eget selskap, og hatt det bra med det... Ville du da tolke det som at vedkommende måtte føle seg sær, utenfor, vanskelig både i egne og andres øyne, eller ville du tenke at det var godt gjort, og et framskritt for vedkommende? Og hvorfor ville du tenkt som du gjorde?

Hmm...jeg tenker at det ville vært rart at hun bakte en slik kake hun ikke kunne spise selv, da ville jeg heller bakt en jeg kunne spist liksom. Om det er snakk om en spesiell type kake, feks verdens beste til konfirmasjon, så er det klart at man kan bestemme selv om man vil spise den eller ikke.

*Dersom du hadde større påvirkningskraft og status i samfunnet, ville du da ha valgt annerledes enn det du gjør i dag, når det gjelder å leve lavkarbo i sosiale- og jobbsammenhenger?

Yep! Da ville det blitt slutt på loff og yoghurt i kantinen på jobben, og alle middager og kakeselskaper ville vært lavkarbo....

*Hva anser du som suksess i forhold til å leve lavkarbo? Å gå raskt ned i vekt? Å finne flest mulig erstatningsprodukter for høykarbomatvarer, som brød, poteter, ris, godteri, brus og kaker, slik at man kan leve mest mulig "normalt" i forhold til resten av samfunnet? Å leve et gjennomført lavkarbokosthold med få utskeielser og forbedret helse?

Å klare å gjennomføre en hverdag basert på lavkarbokosthold med hjemmelagede måltider laget på gode råvarer, uten at det er stress og mas. Prioritere det, bruke det som en grunn til å være sammen med familien. Da kommer god helse og energi som en naturlig respons.

*På hvilken måte kan du bidra til å øke folks forståelse for lavkarbo i samfunnet?


Tror ikke jeg har en spesiell evne til å spre dette bedre enn jeg gjør, men å være en pådriver for godt kosthold vil jeg alltid prøve å ha som mål. Er veldig glad for at barnehagen S går i, har et utmerket kosthold for barna, ellers ville jeg presset på der.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat