Vis enkelt innlegg
Gammel 26-01-10, 10:58   #21
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Veiledning til en nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg pleier vanligvis ikke å bidra med så mye oppskrifter og mattips her inne. Men siden du har vanskelig for å se for deg en dag med lavkarbo, kan jeg bruke gårsdagen som eksempel på en dag med ferske råvarer og gode smaker, når den fortsatt er friskt i minne:

Frokost: Kjapt og gæli: stekt miks av 4 skiver bacon/løk/sopp/paprika. Eggerøre av 2 egg med smøreost og fløte.

Lunsj: 3-4 skiver kokt skinke med Norwegia, smør og salat (ikke brød)

Middag (vi er fire i familien):

Blåskjell
1/2 chilli uten frø (finhakket)
1/2 ts revet ingefær
Et par fedd fersk hvitløk
2 sjalottløk (finhakket)

Freses raskt i varm smaksnøytral olje
Legg i et nett blåskjell (ca 1/2 kilo)

Deretter
1 boks kokosmelk
1,5 dl fløte

Når skjellene har åpnet seg strør du over en neve finhakket fersk koriander, deler en lime i båter, presser litt av kraften oppi og legger resten av båtene i suppen. Smak til med litt salt og pepper. Nydelig.

Panne/ovnsstekt torskefilet med sprøtt skinn
ca 800 gr fersk torskefilet til 4 personer
Egg + smør til eggesmør
Kålrot, fløte, muskat, salt og pepper til kålrabistappe

Sett ovnen på 200 grader
Skrap av skjell og urenheter fra skinnet med en skarp kniv
Strø over grovsalt på kjøttsiden, la ligge ca 1/2 time
Skyll av saltet og tørk filetene godt
Stekes i stekepanne med nøytral olje kun på skinnsiden til skinnet blir sprøtt. Husk å riste litt på panna så skinnet ikke setter seg fast.
Legg et bakepapir på en stekeplate, hell over god olivenolje og strø salt og pepper i oljen.
Del filetene i passe serveringsstykker og stek i ovnen i ca 4 minutter med kjøttsiden ned i oljen (til de er ferdige)

Eggesmør og kålrabistappe lages på vanlig måte.

Hvis du erstatter kålrabistappen med wok-grønnsaker, blomkål/brokkolimos eller tilsvarende, blir det bare par gram kh på hele middagen. Med kålrabistappe ca 10-15 gram per pers.

Hele dagen: ca 20 gram kh, 2100 kalorier

Og det beste: det tok ikke lenger tid og kostet mindre enn enn å varme f.eks findus fiskegrateng med poteter, og brødskiver til frokost. Det ville sikkert gitt en tidobling av karbene.

Dette er herlige oppskrifter, men på induksjon må du begrense meieriproduktinntaket ....

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat