Opprinnelig lagt inn av themonk
Her er det en grunnleggende misforståelse ute og går. Hvor mye fett du forbrenner er ikke bare et produkt av hva du gjør. Kroppen styrer forbrenningen selv, og det er opp til deg og manipulere den på en best mulig måte. Ved hormonelt optimal trening vil du kunne se dramatiske resultater fra uke til uke bare ved å trene et par timer i uka. Det er nesten som naturlige anabole steroider. (Og man blir forresten ikke seende ut som en brutus. Kombinasjon kosthold/trening gir flotte definerte muskler. Å se ut som en gresk statue er ikke, og bør ikke være unaturlig.)
Dersom du har et ønske om å bli utholden og kunne gå lange turer i fjellet og sykle trondheim - oslo, skal du selvfølgelig trene lange økter, så lenge du tåler dette. Ingen kan påstå at Lance Armstrong trener feil fordi han sykler lange distanser. Men dersom målet er en flott fysikk og god helse, er det bortkastet å bruke timesvis på tredemølle.
Humm...tror litt av eventuell uenighet mellom oss er basert på mer hva vi vil oppnå med trening enn uenig om fysiologiske fakta.
Ser ut til at du vil oppnå en kropp lik en klassisk ”gresk statue”? Med trykk på hva forbrenner fett mest med minimal innsats av tid.
Jeg er ikke så opptatt av det, men vil styrke hjerte, blodomløp og lungesystemet og hvis treningen min også forbrenner noe at fettet mitt er det en god bieffekt. Med trykk på bieffekt, endring av kosthold må til for radikal vektnedgang. (Selverfaring etter flere år med hard kondisjonstrening.)
Har ikke noe imot en ”velskulptur” kropp, men personlig er problemet ikke mangler av muskler, men at musklene jeg har er litt for godt pakket inn i fett, spesielt rundt magen.
Men når det gjelder at langvarig kondisjonstrening skulle ”spise” musker! Leggene og lårene mine demonstrerer uenighet der. Resten av kroppen også, men det er ikke så markert der. Leggene og lårene er uten tvil større og mer markert nå etter 2 år (3 år hvis en tar med opptreningen) relativt intens hard kondisjonstrening.
Kan det være at du henter erfaring fra tester på langvarig trening med ”veldig” lav intensitet?
Jeg ligger på høy puls, med maks motstand på ellipsemaskinen. En kan vel kalle det styrketrening med den motstanden, men jeg får ikke melkesyre og kan i prinsippet fortsette.
Har oppfattet styrketrening som øvelser der melkesyre og andre forhold setter begrensning på hvor lenge du kan fortsette?
Vanskelig å kvantifisere belastningen på min ellipsemaskin, men nyttårshelgen 2004 var jeg på høyfjellshotell og da prøvde jeg tredemølle. Etter ca 20 minutter oppvarming med romaskin stilte jeg tredemøllen på 10 km i timen og småjogget i veg. Holdt på i en time og pulsen målte jeg til gjennomsnittelig 160 og makspulsen til 177. Det er forresten ca 10 pulsslag rasker enn jeg oppnår på ellipsemaskinen med ca like følt belastning. (Dvs. forskjellig trening/apparater har forskjellig puls ved samme følt belastning.)
Ellipsemaskinen er også mer utfordrende fordi der får jeg også trent armene.
Det jeg vel vil frem til er at jeg ikke er uenig med at vil du bygge muskler så driv styrketrening.
Men vil du trene cardio(hjerte, blodomløp og lungesystemet) så er det langvarig kondisjonstrening som gjelder. Og mitt siktemål er en kropp som vil vare lenge. Regner med at en kropp som vil vare lenge også er en sunn kropp?
Når det gjelder fettforbrenning så sier ellipsemaskinen at jeg har forbrent ca 700 kalorier på en normal ”DVD”-trening. Hvis en da regner med en del forbrenning etter treningen også, så blir dette en del fett?
Ref. tommelfingerregelen om at 3500 kalorier tilsvarer ½ kg fett.
Kan jeg toke deg slik at hvis jeg tok en pause midt i filmen(treningen) og så fortsatte så vil det være hormonelt(fysiologisk bedre) for kroppen?
Hvor lang pause da?
Har av og til tatt meg en 5-10 minutter pause for å drikke vann o.l. og det er ingen tvil om at jeg er frisker når jeg da starter opp igjen.
Dette får være nok fra meg for denne gang. Vi er tross alt på lavkarbo.no