Opprinnelig lagt inn av Zoë
Ser du har fått mange gode svar her, Iset.
Jeg vil også gjerne si at jeg støtter deg fullt og helt. Jeg sliter med både foreldre og svigerforeldre når det gjelder syn på kosthold. Svigermor synes synd på lillegutt som ikke får brunost, så når hun kommer på besøk har hun med seg brødskive med brunost til han (....! ),
Må bare si at hvis det er noe svigermor skal skjemme gutten bort med, så er det jammen bra at det er ei brødskive med brunost! Kanskje ikke det aller sunneste pålegget, men i mange år var det en viktig jernkilde i det norske kostholdet, og brunosten er fremdeles tilsatt jern. Brunpsten skjæres i tynne skiver, og selv om det er karamellisert melkesukker, så er det ikke spesielt mye av det. Karamelliseringsprosessen kan også være med på å sette ned den glykemiske indeksen. Jeg har aldri sett studier på brunost, men lignende prosesser fører til (litt) lavere GI (eks toastet brød). Med mindre gutten har melkeallergi, så ville jeg si tusen takk og være glad for at han har noe såpass sunt å dele med bestemor som den spesielle, fine tingen han får når hun er på besøk.
Muskat, som LIKER tanken på grovbrød med brunost som bestikkelse