Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-10, 16:34   #12
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Erfaringer rundt røykeslutt

Jeg tror jeg har funnet ut hvorfor mange legger på seg. Det er bevist at nikotin øker insulinresistensen i fettcellene og og reduser lipoprotein-lipase-aktiviteten (LPL). Begge deler reduserer fettlagring og øker bruken av fett som energi. Det er også mye som tyder på at nikotin stimulerer reseptorer i membranen til fettcellene på samme måte som f.eks. andrenalin. Fett blir altså frigjort fra fettcellene og brukt som energi i musklene. Det kan man se ved at MBR øker drastisk rett etter at man har tatt en røyk.

Når man slutter å røyke svarer cellene med å kompensere for fraværet av nikotin gjennom å øke lipoprotein-lipase-aktiviteten igjen. Det forklarer i hvert fall deler av vektoppgangen.

Kjipt, men sånn er det. Røykere har et slankefortrinn på ikke-røykere. For øvrig kan jeg nevne at jeg sluttet å røyke i fem år før jeg begynte på igjen (hvor dum går det an å bli liksom). Det var den første sprekken på alle disse årene.

Men om man går opp noen kilo, så er det søren meg verdt det. Ingenting er mer skadelig. Alt vi gjør for helsen er blåbær i forhold. Og kitt har rett - det er mye enklere å slutte enn man tror.

Så stå på, Kitt! Bare vent til våren og du kan lukte gresset gro igjen. Rene barndomsopplevelsen


Sist redigert av Chunky : 02-02-10 kl 19:18.
  Svar med sitat