Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-10, 21:59   #16
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Erfaringer rundt røykeslutt

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Jeg tror jeg har funnet ut hvorfor mange legger på seg. Det er bevist at nikotin øker insulinresistensen i musklene og og reduser lipoprotein-lipase-aktiviteten. Begge deler reduserer fettlagring og øker bruken av fett som energi. Det er også mye som tyder på at nikotin stimulerer reseptorer i membranen til fettcellene på samme måte som f.eks. andrenalin. Fett blir altså frigjort fra fettcellene og brukt som energi i musklene. Det kan man se ved at MBR øker drastisk rett etter at man har tatt en røyk.

Det jeg tror du sier er at når man røyker så skiller man ut mindre insulin, kroppen lagrer derfor mindre av fettet og bruker i stedet lagret fett i forbrenninga?
MEN, insulinresistens er jo ikke positivt sånn ellers? Det fører absolutt ikke til mindre fettlagring og mer fettforbrenning heller stikk i mot?

Kan forøvrig avlive myten om at røyking er så inmari bra for forbrenninga... Har aldri røyka så mye som det året jeg gikk opp 30 kg.