Laboratoriets dom
Etter 3,5 måneder på ketolyseaktig kosthold, har jeg vært og tappet litt blod for å se hvordan mitt indre liv forløper.
Jeg har diabetes 2. Startet ketolyse medio oktober 2009. Trappet ned diabetes-medisin, for så å slutte helt etter tre uker. Etter røykeslutt ultimo november kuttet jeg også ut kolesterolmedisin.
Dommen lyder som følger: Tall i parentes er fra 1 år siden
HA1c (langtidsblodsukkeret) har steget noe. Det lå nå på 6,1 (5,4), hvilket er litt over normalgrensen. Men, akseptabelt, vil jeg si. En direkte følge av lavkarbo kosthold. Det jeg kommer til å gjøre (uten å konsultere legen) er å ta en metformin om kvelden. Det er da vi spiser middag. Og inaktivitet etterpå kan gjøre blodsukkeret noe høyt utover kvelden. Dette resultatet er altså uten medisinbruk.
Kolesterolet totalt har økt kraftig. Totalen er på 6,07 (4,9)
Triglyseridene er helt på bærtur 7,39 (4,26) Nå vet ingen akkurat om triglyserider påvirker kolesterolet, etter det jeg forstår, men jeg er i en aldersgruppe der jeg ikke ser noen grunn til å eksprimentere med helsen. Derfor begynner jeg å ta kolesterolmedisinen min igjen.
Filtreringen gjennom nyrene har økt. Fra 69 til 74. Etter det jeg klarer å lese meg til er det positivt. Men ikke helt normalt.
Urinsyrenivået var altfor høyt. 9,1. Ble satt på kur for dette.
Konklusjonen er at det er for blodsukkeret sin del at kostholdet har virket. For min del er det uforsvarlig å la være å tenke på kolesterolet. Kanskje mine tendenser til svimmelhet og uvelaktig følelse innimellom kan tilskrives dette.
Er ikke helt fornøyd, men nok fornøyd til å gå videre med dette kostholdet.
Sist redigert av lionesse : 02-02-10 kl 11:46.
|