Suksessformel 1 - Ett skritt av gangen
Her snakker de om at det er viktig å sette seg mål og at de målene må være oppnåelige. De sier at et godt formulert mål:
- er konkret
- er lett å formulere
- er målbart
- kan kontrolleres
- blir forstått
- er kjent
- er veiledende og til hjelp ved prioriteringer og planlegging
- er sammenfallende med overordnede mål
- gir frihet til å velge hvordan
- er utfordrende, men realistisk
Det er viktig at de første delmålene er kjempelette, at vi helt sikkert klarer å nå dem, og de må være helt konkrete. F. eks. at jeg skal gå ut med søpla hver dag (selv om den ikke er full...). Skriv lapper sier de, heng de på kjøleskapet eller "vi kan feste dem på innsiden av pannebrasken". På lappene kan vi skrive de tre viktigste grunnene til at vi vil gå ned i vekt, så blir vi mint på det hele tida. "Små seire gjør oss varme i trøya" sier de.
Etter som vi blir eldre forandrer kroppene våre seg, de blir slappere, puppene synker mot gulvet. "Etterhvert som vi blir eldre må vi spise mindre for å beholde samme vekt. Alder gjør matbudsjettet mindre. Men tar vi i mot gaven? Å neida. Vi gafler innpå som aldri før"   "Tror vi at vi kan få en 18-årings kropp bare vi går ned noen kilo, må vi tro om igjen. [...] Struttepupper og vaskebrett tilhører generasjonens overmot" Herlig med en sånn: stikk finger'n i jorda og se hvor du er mentalitet
Slik oppsummerer de kapitlet:
SF 1 Ta ett skritt av gangen
jeg vet at
- jeg må forandre deler av livet mitt
- jeg må være konkret
- fem til ti kilo vektreduksjon vil gi bedre helse
- delmål er gode gulrøtter
- litt hver dag er en god vane
- en dråpe vann kan forandre verden
Skal det være en dråpe suksess?
Sæther, Nina Granlund og Stein Tyrdal "Fettet sitter mellom ørene", Humorologisk forlag, Asker, 2006
|