Tråd: B-vitaminer
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-05-05, 12:45   #10
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Selv om man spiser riktig og balansert og i teorien skulle få i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten (og/eller ved hjelp av kosttilskudd) så betyr jo ikke det at kroppen faktisk klarer å TA OPP og NYTTIGGJØRE seg disse vitaminene og mineralene.

I min verden er det der tarmhelse og kvalitet på tilskuddene kommer inn.... Og hvis noen er usikker; Jeg har INGEN tro på "daglivarebutikk-tilskuddene"!!

Som om jeg skulle sagt det selv!!! Dagligvaretilskudd hører til i bosset!! Kjemisk dritt.

Jeg tar hver dag Vita Biosa, som sørger for en optimal tarmhelse, slik at vitaminene jeg tar blir nyttiggjort. Jeg tar Spektro fra helsekosten, dobbel dose + selvsagt fettsyrer i større doser.

Husk at norske doser ligger på et meget lavt nivå, så å ta EN b-vitamin vil nok ikke hjelpe særlig mye på de fleste, særlig om man mangler synergistene (andre vitaminer og mineraler som understøtter opptaket - c-vitamin er feks en synergist til jern), og det er det svært mange som gjør.
Jeg kjøper B-vitaminer i Sverige, TWINLAB B50, som har ca 30 ganger større doser enn her i Norge. Først når jeg begynte med dem, merket jeg det voldsomt på negler, hårvekst og søvn.
Et alternativ er B-PULVER, der man kan dosere selv, så man slipper å ta så mange piller.

Vitaminer og mineraler bør aldri tas enkeltvis uten å først ha en organisk multivitamin som base. Da sikrer man at synergistene er tilstede.
Husk også å spise fett sammen med multivitaminene, slik at A og D-vitaminene blir tatt skikkelig opp.