Opprinnelig lagt inn av Fedonisten
Selv om man spiser riktig og balansert og i teorien skulle få i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten (og/eller ved hjelp av kosttilskudd) så betyr jo ikke det at kroppen faktisk klarer å TA OPP og NYTTIGGJØRE seg disse vitaminene og mineralene.
I min verden er det der tarmhelse og kvalitet på tilskuddene kommer inn.... Og hvis noen er usikker; Jeg har INGEN tro på "daglivarebutikk-tilskuddene"!!

Som om jeg skulle sagt det selv!!! Dagligvaretilskudd hører til i bosset!! Kjemisk dritt.
Jeg tar hver dag Vita Biosa, som sørger for en optimal tarmhelse, slik at vitaminene jeg tar blir nyttiggjort. Jeg tar Spektro fra helsekosten, dobbel dose + selvsagt fettsyrer i større doser.
Husk at norske doser ligger på et meget lavt nivå, så å ta EN b-vitamin vil nok ikke hjelpe særlig mye på de fleste, særlig om man mangler synergistene (andre vitaminer og mineraler som understøtter opptaket - c-vitamin er feks en synergist til jern), og det er det svært mange som gjør.
Jeg kjøper B-vitaminer i Sverige, TWINLAB B50, som har ca 30 ganger større doser enn her i Norge. Først når jeg begynte med dem, merket jeg det voldsomt på negler, hårvekst og søvn.
Et alternativ er B-PULVER, der man kan dosere selv, så man slipper å ta så mange piller.
Vitaminer og mineraler bør aldri tas enkeltvis uten å først ha en organisk multivitamin som base. Da sikrer man at synergistene er tilstede.
Husk også å spise fett sammen med multivitaminene, slik at A og D-vitaminene blir tatt skikkelig opp.