Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-10, 11:35   #18
Iselilja
Medlem
 
Iselilja sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 229
Iselilja er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo når man bare vil ned noen kg?

Opprinnelig lagt inn av Idajenta, her.

Jeg sliter også med de siste kiloene!

Jeg er ei jente på 20 år. Jeg gikk rett før jul ned 7 kg på 6 uker etter at jeg begynte på lavkarbo, men har siden da stått helt stille! Jeg er 165 og veier nå 56 kilo. Vet jeg ikke trenger å gå ned noe mer, men ønsker bare gå ned et par kilo til slik at jeg kan få den kroppen jeg alltid har drømt om - gå ned i fettprosent så bl.a magemusklene blir mer synlige osv.

Jeg går ikke lenger påden strenge lavkarbo dietten, men følger heller mer Fedons "Kost i balanse" konsept. Jeg trener 3 ganger i uken, og spiser veldig sunt - unngår ris, pasta, brød og potet (kan skeie ut litt fredag og lørdag). Jeg har de siste 2 ukene skrevet ned hva jeg får i meg av kalorier, og ble veldig overrasket da jeg så hvor lite det var. Har ligget på ca 1100-1200 kcal pr dag. Hvorfor går jeg ikke ned i vekt? Burde jeg gå tilbake til lavkarbo?


Fedon er lavkarbo, så om du følger hans prinsipper spiser du pr definisjon lavkarbo.

Enten man vil ned i vekt eller ikke: 1200 kcal er veldig lite. De fleste som spiser så begrenset med kalorier erfarer at kroppen tviholder på fettet. Det kan være at vekten din begynner å bevege på seg igjen dersom du øker litt på fettet slik at du får i deg mer næring (og da bør du vel samtidig også kutte litt ned på karbohydratene igjen).
Eventuelt kan det hende at kroppen din nå har funnet sin naturlige idealvekt. I så fall blir nok videre vekttap på lavkarbo meget vanskelig (om ikke umulig?).



Opprinnelig lagt inn av Rødtoppen, her.

Er ei jente på 24 år snart som ønsker å få bort noen kilo, tenker mellom 5-8kg er det jeg trenger for å få ønsket kropp.
Hvert år er det det samme om igjen når jula er over. Spiser havregryn, knekkebrød, ris, grønnsaker, frukt, nøtter, fisk, kylling og kjøtt, samt kosedag på lørdagen. Teller kalorier og trener styrke og kondisjon, men vekta går ikke særlig nedover. Kan gå ned noen få kg, men så er det full stopp, kan gjerne gå opp i vekt igjen.
Blir lite motivert når man står på og det ikke skjer noe særlig, og tenker at lavkarbo kanskje er løsningen, men lurer da på om det vil virke når man ikke skal så drastisk ned vekt?

Er forøvrig 160cm i høyde og 60kg nå om det skulle ha noe å si.

Jeg er like høy som deg, har samme målsetning som deg, og veier like mye som deg.

Jeg begynte å spise lavkarbo (såkalt egenkomponert, dvs jeg fulgte ingen bestemt filosofi) i juli, og gikk ned rundt 3 kg i løpet av kanskje 4 måneder. Jeg trente veldig lite, og spiste en god del mer karbohydrater enn mange andre her, så jeg hadde sikkert gått ned mer, og fortere, dersom jeg hadde vært litt strengere.
Men, så kom jula, og jeg skeiet fullstendig ut i en måned, og da jeg veide meg i begynnelsen av januar var jeg oppe på 60 kg igjen. Men pytt, i likhet med de fleste andre her har jeg fått et mer avslappet forhold til vektnedgang etter at jeg begynte å spise lavkarbo. Jeg skal fremdeles ned ca 5 kg, men det haster ikke lenger. Min motivasjon for å spise lavkarbo er nå først og fremst helsegevinstene. Den herlige følelsen av å være sunn! Anbefaler alle å prøve et slikt kosthold, enten de vil ned i vekt eller ei.

Men uansett, for å svare på spørsmålet ditt: Man trenger absolutt ikke å være veldig overvektig for å kunne gå ned i vekt på lavkarbo!
Skjønt, i motsetning til med lavkaloridietter går det en grense for hvor langt ned i vekt man kommer. Lavkarbo er jo det mest naturlige kostholdet for kroppen, og vekttapet vil derfor også stoppe opp på et eller annet tidspunkt. Kun unaturlig næringsfattige kosthold vil presse vekten ned på det usunt tynne (og dit vil man jo ikke!).
Et godt stykke ned på 50-tallet tror jeg allikevel skal la seg gjøre. Jeg har i hvertfall tenkt til å fortsette å prøve.

Iselilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat