Vis enkelt innlegg
Gammel 10-02-10, 12:30   #6
kh67
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
kh67 er på en erverdig vei

Sv: Diabetes1 - lavkarbo

Fant en gammel tråd hvor nettopp Torkil omtaler lavkarbo - diabetes1:
--------
Sv: Ketolyse og diabetes1!
Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil
--------

Og det er jo nettopp det jeg er ute etter: mindre insulinbehov, bedre blodsukkerkontroll og helsegevinst gjennom lavkarbo, ikke gjennom ketolyse som uansett er uaktuelt Den farlige varianten ketoacidose har jeg vært igjennom for mange år siden da jeg fikk diabetes, og det var ikke morsomt

kh67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Diabetiker - tilhenger av lavkarbomat Svar med sitat