|
Sv: Hva er det med damer og grønnsaker?
For min del, så tenker jeg problemet ligger på et mye dypere stadie enn menn vs kvinner/egg og bacon vs frukt og grønt.
Vi er voldsomt indoktrinerte av våre kjønnsroller som nesten ubevisst forteller oss som menn at vi må være store og sterke og spise mye kjøtt, mens kvinner skal være ydmyke og omsorgsfulle, og grønt og frukt kan være en metafor på dette.
Den største feilen, er dog hos oss alle, at vi kommer fra naturen, vi kommer fra det primitive. Vi kommer fra et sted der vi ikke kunne velge. Der mangfold var utelukket på alle måter. Vi har aldri spist for å underholde oss selv. Vi har spist for å overleve, for å ha tilstrekkelig nok energi til å utføre livsviktige arbeid som jakting, vandring, husly, sex, forsvar, osv.
Når man først klarer å overbevise seg selv om dette, på tross av samfunnets påvirkingskraft, både bevisst og ubevisst, så vil man få et mye mer avslappet og hensiktsmessig forhold til mat.
Dette gjelder menn som kvinner. Menn er like ille på å sette seg selv i en satt posisjon i forhold til mat. Nå snakker jeg på et generelt grunnlag, der ofte menn har mindre terskel for å være kritisk til inntak av både mengde og type mat, for alle menn har "lov" til å ha pondus, slik som alle kvinner har "lov" til å spise salat og gå rundt sultne hele dagen.
|