Vis enkelt innlegg
Gammel 13-02-10, 11:55   #3
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ny: Lavkarbo i 2 dager, svimmel, kvalm og spenningshodepine

Hei! Man kan nærmest sammenligne avvenning fra karbohydrater med all annen avvenning fra avhengighet. Det du opplever nå er mest sannsynlig en slags avrusning/giftning samt abstinenser etter rask energi. Det er helt normalt, og de aller aller fleste opplever dette i en overgang.
Ved overgangen fra et høykarbokosthold til et lavkarbokosthold er det en rekke omveltninger i kroppen din. Glykogenlagre skal tømmes, kroppen skal innstille seg fra blandingsforbrenning (karbohydrater/fett) til ren fettforbrenning (gitt at du er i ketose, <30-50 gr kh om dagen), og overflødig væske og annet avfall kroppen har holdt på, skal skilles ut.
Ikke for å være for streng, men ved å fylle på igjen med raske karbohydrater (spelt og hvete har ca like mye av det, enn om spelt har mer næring, så er det omtrent like fatalt for blodsukkeret ditt), og du har mest sannsynlig satt kroppen tilbake til nærmest skratch, det vil si at du bare forlenger den prosessen jeg beskriver over her.

Det er helt individuelt hvor lenge du vil ha disse symptomene. For noen går det noen dager, for andre igjen kan det være snakk om to uker, kanskje til og med mer.
Men for de aller aller fleste er det verdt det, og min erfaring etter flere år på dette forumet er at langt de fleste opplever mer energi og overskudd når de kommer over baugen.
Prøv å øk sakte på fettet, og fortsett å drikke rikelig med vann!
Stå på! Ikke gi opp

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat