Sv: "Kose varer" i helgen?
Hei,
…man behøver ikke å stappe noe i munnen for å kose seg. Mange av oss må glemme ligningen MAT=KOS, man trenger litt mental trening for å løse den, må jobbe med å forbinde ordet kos med noe helt annet enn mat.
Som Stegfor Steg sier så kan det være lurt å spise litt seinere for å slippe snoking i skapene seinere på kvelden.
Ekte baconsvor er i utgangspunktet lovlig snacks men husk at salt binder vann i kroppen i tillegg til at de innholder relativt mye proteiner.
Sukkerfri brus er i i utgangspunktet lovlig men dette er en velkjent partystopper (dvs: kan hindre vektnedgang). Søk på aspartam på forumet så vil du finne kjapt ut at dette ikke er særlig sunt heller. Som Fungirl nevner så kan søtningsmidler trigge søthungeren.
Såkalt sukkerfri sjokolade er ofte søtet med maltitol noe som kan gi magesmerter og i verste fall diaré.
Nøtter kan spises i begrensede mengder, husk og sjekk kh innholdet, de mest brukte på lavkarbo er paranøtter, mandler og hasselnøtter. Nøtter kan også være en partystopper
Mange på lavkarbo foretrekker 70-80 % sjokolade istedenfor sukkerfri, kan bli litt mye kh når man spiser ketogent.
Gerds ostekake er en slager her på forumet, kan også lages i muffinsformer.
Fete oster er jo også et alternativ. Eller hva med hjemmelaget ostechips og rømmedipp.
Pisket krem med bær, mest brukt: bringebær, blåbær, jordbær.
Tidligere brukte jeg å blande malte mandler i kremen.
Min erfaring ar at man ikke fyser på eller må ha noe ”ekstra”/fyser på noe når jeg får i meg nok fett i løpet av dagen.
Mange på ketogent kosthold har en tommelfinger regel om ikke å bruke ingredienser som har mer en 5 kh/100g. …og matvarer som inneholder sukker er fy, fy…
Vedrørende soya, les denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10830
|