Sv: For dere med veldig lange platåer, hva fikk det til å løsne?
Det var litt tilfeldig at det løsnet for meg. Jeg har vært i ketose mer eller mindre sammenhengende i 2 år. I lange perioder har vekten stått på stedet hvil. Av og til hender det at jeg er uheldig og faller ut av ketose. Da får jeg alltid intens hodepine når jeg skal tilbake til ketose. Jeg leste en tråd startet av Fetpåmidten (et ordentlig svar på hvorfor mye fett er viktig), der hun skrev noe om at overgangshodepinen fra ikke ketose til ketose kunne ha sammenheng med for stort inntak av proteiner. Dette prøvde jeg ut ved å ha en større prosentvis inntak av fett enn jeg noen gang har hatt før. Siste nesten bare fett. Det hjalp. For første gang fikk jeg til overgangen uten hodepine. Så oppdaget jeg også at jeg begynte å gå ned i vekt. Det gikk opp for meg at når jeg har fokusert på karbohydrater, har jeg ikke tenkt på at jeg kanskje spiste for mye protein.
Dette store fettinntaket gjør at jeg blir lenge mett. Jeg spiser nå en ganske fet frokost. TIl lunsj holder det med en kopp te med cocosa. Neste og siste måltid er på ettermiddagen. Jeg innbiller meg at grunnen til at vekten har begynt å gå nedover er at jeg nå spiser mindre kalorier enn jeg pleier. Med så mye fett klarer jeg rett og slett ikke å spise så mye.
|