Proteintråden
En gjenganger både på forumet og i de fleste lavkarbobøker, er en teori om at protein er noe man bør unngå for mye av; at overskudd av protein blir til glukose, og derfor er som høykarbo å regne.
Dette er i beste fall en overforenkling, i verste fall helt feil. Uansett skremmer det mange fra å spise nok protein, noe som er langt mer skadelig enn å spise for mye. Proteininntaket er vel så viktig som å redusere karbohydratene i kosten. Faktisk er dette temaet så viktig at det er alt for mye for bare en post. Det er også noe jeg har tenkt på å skrive om lenge - og jo lenger jeg tenker, jo mer får jeg på hjertet. Men for å ikke jamme forumet, holder jeg meg til en tråd.
Jeg mener at det optimale er en diett bestående av nok (og gjerne litt til) protein, passe mye fett og så lite karbohydrater som mulig. Litt avhengig av tiden fremover kommer jeg til å poste en del informasjon om, lavkarbo, fiber, sunne oljer, helse (spesielt insulinresistens, kolesterol og utmattelse) sett i forhold til protein i denne tråden. Disse tingene henger nemlig nøye sammen. Tråden er inspirert av blant andre Gary Taubes og Dr. M. Eades, etter min mening de to som skriver mest på bakgrunn av dokumentert vitenskap, ikke hypoteser og enkeltstudier.
Først og fremst vil jeg si litt om mytene og misforståelsene rundt protein i forhold til vektregulering. Helsegevinstene tar jeg senere. Der er det virkelig mye å skrive om.
Og så forbeholder jeg meg retten til å skrive laaaaange innlegg i akkurat denne tråden 
Sist redigert av Chunky : 16-02-10 kl 23:12.
|