Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-10, 16:54   #201
Siriliss
Nytt Medlem

Siriliss sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fauske
Siriliss er på en erverdig vei

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har hørt at det ikke nødvendigvis stemmer, og at det finnes de med den autoimmune varianten som har kunnet slutte med medisin, og at kjertelen siden har kommet seg. Jeg vet ikke nok til å kunne henvise til kilder, men når jeg vet om at det finnes de som har hatt dette i årevis, og opplevd å bli mer eller mindre friske av det, så setter jeg spørsmål til om dette faktisk stemmer. Jeg har også hørt at medisineringen i tilfelle kan være skyld i ødeleggelsen av skjoldbruskkjertelen, og ikke sykdomsstilstanden i seg selv.
Men jeg skal ikke krangle på dette her, altså. Dette er bare hva jeg har hørt.

Vet du at disse hadde den autoimune varianten og ikke en forbigående betennelse? Det er ikke sikkert at de selv vet helt vilken versjon av sykdommen de har. Det finnes også mange "bedrevitere" der ute med mange rare teorier. Jeg vet ikke hvilke kilder du har og om de er pålitelige. Akkurat den biten må du nesten vurdere, du som vet hvor du har lest/ hørt dette. Min info kommer fra NTF (Norsk Thyreoideaforbund) og er utarbeidet av NTFs faglige råd. Der sitter flere av de spesialister som er best på dette området i Norge. Poenget mitt er at så lenge kjertelen er "død" (det sies at den er så godt som død hvis du må bruke høye doser med Levaxin) så trenger ikke kroppen tilskudd av jod.

En annen ting man kan ta med i vurderingen er at det dessverre er en god del leger der ute som ikke vet helt hva de driver med. Jeg har selv hatt mye dårlig erfaring både med å bli tatt på allvor og med å bli riktig behandlet.

(Ingenting av dette var ment som noen form for kritikk, altså!! Jeg er bare litt redd for at folk som leser dette tenker at de kan slutte med medisinen sin uten å kontakte legen sin først. Og kan du bli frisk og leve et godt liv, så unner jeg deg det!! )

Siriliss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (forsøker i alle fall :-p) Svar med sitat