Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-10, 09:03   #204
Siriliss
Nytt Medlem

Siriliss sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Fauske
Siriliss er på en erverdig vei

Sv: Tips til dere som mistenker lavt stoffskifte og ønsker høyere forbrenning

Frøy: Din historie er interessant. Det er godt med en solskinnshistorie iblandt!! Dessverre er det ikke slik for de fleste. Missforstå meg ikke, jeg har mine tvil til legestanden jeg også!! Dessverre er det ikke så mye legene vet ennå, siden det er forsket lite på stoffskiftet til nå. Jeg er ikke lege og vet ikke hva som kan være årsakene til at din sykdom utartet seg slik. Jeg har hørt om folk med "rare" prøvesvar før som ikke ble bedre med medisin. Kanskje dette er en egen avart av sykdommen? Jeg har også hørt at leger har begynt å spekulere på en sammenheng mellom ME og lavt stoffskifte, men dette er det ikke forsket nok på ennå. (Jeg må bare beklage, men jeg klarer ikke å tro på healing.. :-p Jeg har hørt mange historier, men det blir for spessielt til at jeg kan tro på det. Jeg er ikke religiøs heller. Ikke ta dette personlig.)

Det er flott at du deler din historie!! Andre kan absolutt ha nytte av den. Det eneste jeg advarer mot er å gi direkte råd til andre personer. Det var derfor jeg kommenterte denne tråden i utgangspunktet. (Slik du har skrevet innlegget er det ingen direkte råd, du bare deler din historie. ;-) ) Det er dessverre slik at det som fungerer for deg ikke nødvendigvis fungerer for alle andre, men det kan være verdt å prøve. Jeg har selv vurdert å dra til homeopat for å se om det kan være noen hjelp i det.

For å kommentere det med "bedrevitere" så finnes de. ;-) Jeg sier ikke at du er det, men jeg har vært borti en del "rare" mennesker som mener mye rart (ikke bare i denne sammenhengen). :-p Derfor stiller jeg alltid spørsmålstegn til om en kilde er pålitelig. Jeg tar ikke alt for god fisk. ;-)

Kjertelen regnes som "død" når den er inaktivert. Det betyr ikke at den er helt død, men at den ikke fungerer. Har man f.eks en forbigående betennelse i kjertelen vil kjertelen slutte å fungere normalt og man begynner med Levaxin-behandlig. Etterhvert blir kanskje kjertelen frisk igjen, men den produserer ikke tyrixin siden blodet er fult av den kjemisk framstilte, og man kan da si at kjertelen er undertrykt. For disse pasientene kan de bli helt (eller delvis) friske om man trapper ned og kanskje avslutter behandling med Levaxin. Så jeg vet at det ikke stemmer i alle tilfeller. Men det er dessverre slik for de aller fleste med den autoimune varianten at kjertelen blir så ødelagt at man ikke kan fungere uten behandlig med Levaxin. Jeg kan f.eks ikke trappe ned på Levaxin. Jeg merker det med en gang, og blir mye dårligere. Så hos meg er nok desverre kjertelen "død".

Min historie er ikke helt etter boka den heller, for jeg har aldri hatt utslag på Anti-TPO. Men jeg misstenker at kjertelen aldri har fungert helt slik den skal, siden jeg har hatt symptomer som barn også. (Denne teorien går selvfølgelig ikke legene med på, for hadde jeg hatt lavt stoffskifte som barn så hadde jeg vært veksthemmet. Jeg mener at det finnes forskjellige grader av sykdom. Det kan være at kjertelen fungerte akkurat så mye at veksten ikke ble særlig hemmet, men at resten av kroppen reagerte og at jeg derfor hadde symptomer. Jeg fikk ikke Levaxin før jeg var 20.)

Her er et sitat hentet fra en artikkel som har stått i Thyra. Det er Sara Hammerstad, spesialist i indremedisin og endokrinologi og medlem av Norsk Thyreoideaforbunds faglige råd som har uttalt seg. Det står litt om jod-mangel her. Dette er nytt og kan ha sammenheng med det noen her har erfart med bruk av kelp: (http://www.stoffskifte.org/Webdesk/n...html?id=734169)

"Subklinisk hypothyreose
Et diskusjonstema blant legene er når man skal sette inn behandling ved subklinisk hypothyreose. Da har man en høy TSH-verdi, mens fritt T3 og T4 er innenfor referanseområdet.

- Man anbefaler behandling når TSH går over 10. Det kan også være aktuelt ved lavere TSH-verdier hvis pasienten har klare symptomer på hypothyreose. Man må både se på prøvesvar og symptomer, og det er viktig å gripe inn før stoffskiftet blir for lavt. Med disse pasientene er det også viktig å måle antistoffer. Hvis disse er lave, bør man tenke på jodmangel. Ved høye verdier av anti-TPO, er det lavere terskel for å starte behandling, sier Sara"

Siriliss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (forsøker i alle fall :-p) Svar med sitat