Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-10, 18:04   #10
LCHF4life
Gjest

Sv: Høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Det finnes uendelige mengder dokumentasjon på det jeg sier. Faktisk viser samtlige studier på kolesterol og hjertesykdom at kolesterol ikke er årsaken til noe som helst, mens de samme studiene grundig dokumenterer at kolesterolhypotesen er feil. Den eneste grunnen til at hypotesen ikke er forkastet for lenge siden, er den enorme businessen kolesterolsenkende medisin er.

Dette er frustrerende. For en tid tilbake fikk jeg voldsom hjertebank og har trolig svimt av. De påfølgende dagene hadde jeg et vedvarende trykk i brystet og oppsøkte fastlegen min. Han kjenner meg som relativt frisk, og etter undersøkelse og spørsmål holdt han en knapp på at det var angstrelatert. Men siden vi har en del hjertesykdom i familien, så ville han ikke utelukke noe og sendte meg på sykehuset. Der ble det tatt blodprøver og EKG, og det eneste de kunne finne var at jeg hadde høyt kolesterol (6,7) hvilket er det høyeste jeg noengang har fått målt. Min fastlege kjenner til min diett, og selvom han er av den "gamle" skolen, er han veldig åpen for dette. Jeg har aldri hatt høyt kolesterol før jeg startet med LCHF, men siden jeg jeg er- og alltid har vært frisk ellers, har han "off the record" ikke sett noe problem med at kolesterolet har økt til 5-6. Spesielt ikke når han ser hvilke helsegevinster jeg har oppnådd. Triglyserider er forøvrig nesten halvert etter jeg la om kosten. Men nok om det..

Det som er så frustrerende er at sykehuset gir meg beskjed om å endre kosten pga det høye kolesterolet. De har blankt avvist helsegevinstene mine, med at jeg må slutte med lchf hvis jeg ønsker å holde meg frisk. Det til tross for at prøvene viser at det ikke er noe galt med hjertet. Jeg skal snart inn til flere prøver (sykkelprøve med EKG + mere blodtapping) De kommer muligens til å se et ennå høyere kolesterol denne gangen, fordi at jeg nå har økt mengden fett pga stagnasjon i vekttapet. Jeg har på følelsen av at jeg kommer til å bli dødsdømt, og er redd for å miste motet til å fortsette med denne dietten. Ifølge legen på sykehuset er det bare noe Amerikans møl som er startet av folk som vil tjene penger. Jeg kjenner ikke til opprinnelsen for denne dietten eller hvem som står bak hva. Jeg er ikke lege og kan ikke si at de tar feil heller, der de brifer med sine flotte fagutrykk. Det blir vanskelig å argumentere liksom. Men til syvende og sist, så er det jeg som bor i denne kroppen og det føles så bra som det aldri har gjort før. Så skal man bli feit, konstant fysisk uvel og deprimert igjen bare fordi at kolesterolet mitt er "feil"? Jeg tror jeg sjanser på å gje fanden faktisk...

Svar med sitat