Jeg vet dette til dels har blitt diskutert før, men da mer rettet mot hunder og sånn.
Jeg har en pelskledd herremann som lyder (ja, faktisk
) navnet Zappa, som er ca nøyaktig halvåret, halvt huskatt og halvt skogskatt.
Han er kastrert, og foreløbig innekatt, og dermed veldig i den klassiske faresonen for å kunne bli en skikkelig tjukkas. Heldigvis er han fortsat slank og fin, fikk instruksjon av veterinæren om å trykke langs siden på han, om man med et lett trykk kan kjenne konturene av ribbeina, så er pusen passe slank.
Likevel så føles det litt feil når jeg selv kun kjøper rent kjøtt, grønnsaker, egg -rene råvarer til meg selv, at pusen får billig butikkfõr (han fikk stort sett bare royale kanin da han vokste opp -men det tillater ikke økonomien
). Og når jeg ser på hva som er putta i den maten blir jeg jo betenkelig. Det er lite protein og kjøtt, og utrolig mye maisstivelse, ris og andre ting som overhodet ikke hører til en katts naturlige kosthold. Etter hva jeg har lest så er den eneste planteføden kattedyr får i naturen vomfyllet i de dyrene de spiser.
Og selv om pus ligger og purker mange timer om dagen, så er det voldsomt til aktivitet når han først er våken. Og selv om han stort sett er glad og kosete, så har han sine fits, hvor han biter og generelt sette framviser litt galskap. Jeg har lenge tenkt at, han er jo bare så og så gammel, han er kastrert, det forlenger jo gjerne kattungestadiet, etc, men nå er han som sagt halvannet år, og for en voksen katt å regne.
Jeg har gitt ham kyllingfiletslintrer når jeg har tilberedt til meg selv, og han elsker det! Men de siste dagene har jeg tatt det litt lenger, da det ble tomt for tørrfõr. Han har fått rå kyllinfilet i terninger, han har fått LITT rå kjøttdeig (her er jeg usikker, om det kanskje ikke er så bra?!) og rå laksekoteletter i biter. Og han elsker det! Eneste ''problemet'' er at det trigger jaktinstinktet hans, da han går til angrep på maten og kaster det rundt seg før han spiser det, så jeg har mer enn en gang tråkket i kjøttbiter ...
.
Ja, nå ble det mye utbrodering her.
Litt av poenget er at jeg synes han virker roligere! Ikke så mye av den uttre galskapen hvor han angriper føttene mine om natten når jeg sover eller bladene jeg leser, han blir ikke så fort ''sinna'', og de sinnsyke rundene hvor han løper rundt som gal går fortere over, og har ikke så mye galskap i seg som før.
Jeg skal gjøre utekatt av han snart, da jeg bor i et langt roligere og mindre traffikert område enn før, ikke minst med en romslig bakgård og et par andre katter, men jeg har fått beskjed fra flere hold at jeg bør vente til våren, da katter er vanedyr, og det kan skremme katten fra å gå ut om det første møtet med den store verden er i ti minus og med en meter snø.
Noen tanker om dette? Er det noen av dere som råfórer kattene deres? Jeg antar jo at kylling er en veldig bra matkilde, ettersom fugl er noe de ville spist i naturen, fisk også, men jeg lurer på om hvit fisk kanskje er bedre (han elsker lettkokt sei, men han kan sikkert få den rå også?!), og til sist, om man gir katten rå fisk, er det noen hensikt i å fjerne beina? Jeg er vel litt hønemor, for katten ville jo ha spist en hel fisk om han fikk tak i en.